[scheikunde] pH berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] pH berekening

Goeieavond

Ik ben scheikunde aan het leren en ik kom echt niet uit twee vragen. Ik doe zelfstudie dus hulp is lastig.
Zou iemand mij deze twee vragen kunnen uileggen?

“Je lost 10 gram zuiver mierenzuur (HCOOH) op in twee liter water. Wat is de ph van deze oplossing?”

“ je lost 2,86gram Mg(OH)2 op in 5 liter water. Wat word de pH van deze oplossing?”

Ik zou degene welke deze vragen uitlegt zeer dankbaar zijn :-)

Groet ron

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: Ph berekening

Vraag 2: Hieronder een stappenplan waar je hopelijk wat mee geholpen bent.

(Ik ga er hier wel van uit dat je de theorie gelezen hebt en dan je bekend bent met concentratie-uitdrukkingen. Als dit niet zo is, dan mag je dat zeker zeggen. Dan geef ik wat meer uitleg)

° Berekenen van de concentratie aan Mg(OH)2 uitgedrukt in g/l en van daaruit naar mol/l omzetten
° Is Mg(OH)2 een zuur of een base? Sterk of zwak? Schrijf de reactie eens op voor Mg(OH)2 in water.
°Wat betekent dat dan voor de concentratie aan OH- ionen? Gaat die concentratie groter, kleiner of gelijk zijn aan de concentratie van Mg(OH)2?
° Welke formule voor pH moet gebruiken? pH = -log (concentratie (OH-)) OF pH = 14 + log(OH-) ?


Probeer dit alvast.


Groetjes

Autodidact1

Berichten: 3

Re: Ph berekening

Goedenavond, volgens mij is het een sterke base. en is de reactie Mg(oh)2 +H20 ->Mg + 2OH klopt dat? en dat zou betekenen dat de OH- ionen in de meerderheid zijn. Alleen met de concentratie g/l en mol/l loop ik even vast

Berichten: 3

Re: Ph berekening

Want Mg is + en 2 keer OH is -

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: Ph berekening

Inderdaad, Mg(OH)2 is een sterke base.
Aan het schrijven moet je nog wel werken. De reactie is Mg(OH)2 + H2O --> Mg2+ + 2OH-

Je kan concentratie in verschillende eenheden uitdrukken. Maar hier is dat: gram per liter of in mol per liter.
° Eerst zet je de massa van Mg(OH)2 om naar aantal mol Mg(OH)2. Dat doe je met de molmassa van Mg(OH)2

aantal mol = massa / molmassa

Hoeveel kom je dan uit voor aantal mol Mg(OH)2?

°Bereken nu de concentratie in mol/L --> concentratie Mg(OH)2 = aantal mol Mg(OH)2 / aantal liter oplossing. Hoeveel kom je uit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] pH berekening

Opmerking moderator

@ RdeValk:
gebruik van mailadressen als gebruikersnaam is niet toegestaan.
We gaan uw gebruikersnaam wijzigen naar RdeValk.
Mocht u een andere gebruikersnaam wensen, neem dan contact op
ucp.php?i=pm&mode=compose&u=4012

Reageer