[scheikunde] halogenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] halogenen

hallo allemaal
ik heb een aantal vraagjes
vraag1: op welke wijze chloorgas snel en eenvoudig opgespoord kan worden?
vraag2: wanneer je bij kraantjeswater zilvernitraat toevoegt ontstaat er een witte troebeling? verklaar.
vraag 3: een recipient is vervuild door zilverhalogenide . formuleer een werkwijze om dit recipient snel te zuiveren.

ik zit echt in de knoop

alvast bedankt
lina

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] halogenen

lina55 schreef: za 07 dec 2019, 17:29 vraag2: wanneer je bij kraantjeswater zilvernitraat toevoegt ontstaat er een witte troebeling? verklaar.
troebeling wil zeggen neerslag van een onoplosbaar zout. Wat zit er in kraanwater dat met zilver een onoplosbaar zout zou kunnen vormen?

Berichten: 12.262

Re: [scheikunde] halogenen

Ik denk dat ze erop sturen dat zilverchloride slecht oplosbaar is - maar dat is meer een test voor zilver dan voor chloor, gezien er wel meer prima oplosbare chlorides zijn.

Andere vraag is wellicht wat er in water kan zitten dat onoplosbare zouten vormt met zilver, en dat is nog best veel: Zilverforsfaat, zilvercarbonaat, zilverbromide, zilverjodide en ga zo maar door. Als je dergelijke ionen in het water hebt zitten geeft mengen met een oplossing van zilvernitraat een neerslag, maar dat zegt niet welke het is, en wellicht ook niet of het een probleem is (carbonaat lijkt me vrij onschuldig, da's gewoon hard water).

Berichten: 5

Re: [scheikunde] halogenen

Jan van de Velde schreef: zo 08 dec 2019, 00:45
lina55 schreef: za 07 dec 2019, 17:29 vraag2: wanneer je bij kraantjeswater zilvernitraat toevoegt ontstaat er een witte troebeling? verklaar.
troebeling wil zeggen neerslag van een onoplosbaar zout. Wat zit er in kraanwater dat met zilver een onoplosbaar zout zou kunnen vormen?

In kraantjes water zitten chloride-ionen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: [scheikunde] halogenen

ja, in leidingwater of bron water zitten ook chloride ionen, zie bijvoorbeeld http://docplayer.nl/7172363-Natuurlijk- ... water.html op pagina 13

Berichten: 5

Re: [scheikunde] halogenen

ArcherBarry schreef: zo 08 dec 2019, 12:01 ja, in leidingwater of bron water zitten ook chloride ionen, zie bijvoorbeeld http://docplayer.nl/7172363-Natuurlijk- ... water.html op pagina 13
Dus ik kan dan als verklaring nemen dat het door dr chloride ionen komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] halogenen

Ja.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] halogenen

Dankjulliewel!! En kan iemand me dan ook met vraag 1 en 3 helpen?

Reageer