[scheikunde] Chemisch evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 228

[scheikunde] Chemisch evenwicht

Dag allemaal

Ik heb net de onderstaande oefening proberen op te lossen, maar heb geen idee of het ook daadwerkelijk juist is.
Het gaat over oefening C2. Ik kom daar de volgende antwoorden uit:

a) omzettingsgraad = 84%
b) Kc = 118,9 en omzettingsgraad = 74,9%
kc.JPG


Ik vind het trouwens wel vreemd dat de vraagsteller een eenheid plaatst bij de evenwichtsconstante. Mij is meegegeven dat de evenwichtsconstante geen eenheid heeft.

Over mijn antwoord bij b ben ik niet echt zeker, omdat het een exotherme reactie is en ik uitkom dat het aantal gram product bij het instellen van het nieuwe evenwicht is afgenomen. Mij lijkt dat het evenwicht naar links geschoven is ( dit moet dan door een temperatuursverhoging). Maar Kc bij het nieuwe evenwicht is groter dan bij het eerste evenwicht, kan dat wel? Want hoe hoger Kc, hoe meer het evenwicht naar rechts ligt. Maar dat zou ik hier niet verwachten want een verhoging van temperatuur werkt de reactie naar links toch net in de hand, dus dan zou ik verwachten dat Kc daalt.

Hieronder mijn uitwerking:

79473946_2506616419659521_2397804151716184064_n.jpg
79351684_585574918874322_5678095577338871808_n.jpg
79725628_452853125422611_5813437070646968320_n.jpg
79471620_854836204936332_2427581718325100544_n.jpg



Groetjes

Autodidact1

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] Chemisch evenwicht

Bij 2a kom ik ook op 84%, bij 2b op 75% en op een Kc van 12. Lager dus zoals verwacht.
Bedenk dat het volume 100 mL is en niet 1L.
In de scheikunde gebruikt men eenheden en, als ik goed geïnformeerd ben, in de thermodynamica niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: [scheikunde] Chemisch evenwicht

Oei, ik heb zie net dat ik een komma verkeerd heb gezet. Oke, dan ben ik dus mee met de oefening zelf.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: [scheikunde] Chemisch evenwicht

Wat vertelt die eenheid L/mol precies hier? Bijvoorbeeld: 33,0 L/mol

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] Chemisch evenwicht

In de concentratiebreuk staat in dit geval in de teller één concentratie en in de noemer twee.
De eenheid wordt dan mol/L gedeeld door mol/L x mol/L. Je komt dan uit op L/mol voor de concentratiebreuk en dus ook voor de Kc.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] Chemisch evenwicht

De evenwichtsconstante, KΘ is dimensieloos omdat deze is gedefinieerd aan de hand van activiteiten, en activiteiten zijn dimensieloos.

Kc is een evenwichtsconstante die is gedefinieerd aan de hand van concentraties. Deze heeft dus wel een dimensie en er hoort een eenheid bij (behalve als het aantal moleculen voor en na de pijl even groot is)

Activiteit en concentratie zijn gerelateerd aan elkaar via de activiteitscoëfficiënt, die zelf weer kan afhangen van de concentratie of andere omstandigheden zoals de concentratie van andere stoffen. Dit treedt met name op in water als daar zouten in zijn opgelost.

KΘ is de evenwichtsconstante die gerelateerd kan worden aan ΔG en dus aan ΔH en ΔS (voor de volledigheid zouden hier ook "planeetjes" bij moeten), dus aan thermodynamische grootheden die je op verschillende manieren kunt bepalen. Het voordeel van KΘ is ook dat deze ook echt altijd constant is. Het nadeel is dat je dus activiteiten moet invullen, en die is niet makkelijk te meten.

Het voordeel van Kc is dat het makkelijk werkt, want een concentratie kun je makkelijk meten en de rest is invulwerk. Het nadeel is dat deze Kc alleen onder hele specifieke omstandigheden geldig is, en bij andere omstandigheden zou je een andere K kunnen meten.

Reageer