[scheikunde] chemie massa berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] chemie massa berekenen

Hallo,
de vraag waar ik vast zit is: Hoeveel gram FeCl3.6H20 (1) moet men afwegen voor de bereiding van 100 ml 2% oplossing FeCl3?

ik denk dat die 2% uw massaprocent is
en ik heb berekent dat mijn molaire massa van (1) gelijk is aan 270.29 g/mol en voor (2) 16+2.195 g/mol

Daarna weet ik niet echt hoe ik er aan moet beginnen, ik heb eerst gezegd dat uw n1 = n2, omdat ik denk dat er bij een oplossing evenveel deeltjes zijn van beide.

Daarna zeg ik dat m1/270 = (0.02m2)/162.195 is.

Maar ik denk dat ik fout bezig ben en ik weet niet wat ik moet doen met de 100 ml omdat ik geen densiteit,molariteit of concentratie heb gekregen. Iemand die me kan helpen? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: chemie massa berekenen

Het is maar raar dat er geen dichtheid is gegeven van die oplossing.
Dit doet mij vermoeden dat je mag stellen dat 2m% ongeveer gelijk is aan 2m/V%

Je hebt dan 2 gram FeCl3 nodig. Maar je voegt FeCl3 toe in de vorm van FeCl3*6H2O.

aantal mol (FeCl3) = aantal mol (FeCl3*6H2O)

2 gram/(162,21 g/mol) = x gram /(270,33 g/mol)

X = 3,3331 gram FeCl3*6H2O



Ik kan natuurlijk ook mis zijn, maar dit lijkt mij het enige dat je kan doen.


Groetjes

Autodidact

Berichten: 3

Re: chemie massa berekenen

Dankuwel!

mijn oplossing in het boek zegt dat u het juist heeft, maar ik snap alleen de eerste stap niet goed. Waarom mag je stellen dat 2m% ongeveer gelijk is aan 2m/V%, ik snap daar de logica niet echt van.

groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.895

Re: chemie massa berekenen

Opmerking moderator

Verplaatst naar huiswerk en practica

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: chemie massa berekenen

De vraag is niet helemaal netjes gesteld, want als je een percentage noemt moet je er altijd bij vertellen wat voor percentage dat is.

Nu kun je voor kleine gehaltes in water aannemen dat de dichtheid nagenoeg gelijk is aan die van zuiver water. 1 % m/m komt dan overeen met 1 g / 100 mL en met die aanname is de vraag te beantwoorden.

Waarom dat mag: gewoon even een getallenvoorbeeld. Als je een 2% oplossing maakt, en het volume verandert door het oplossen niet, dan is de dichtheid daarna met 2% toegenomen. Voor de omrekening zou je dan door 1020 moeten delen in plaats van door 1000, maar dat verschil maakt op het eindantwoord nauwelijks uit: Als je gewoon met 1000 g/L zou werken maak je een fout van 2%.

Als de concentratie van je oplossing in 3 cijfers nauwkeurig bekend (en gemaakt) moet zijn, is dat een probleem. Maar men vraagt hier om een 2% oplossing, dus in feite maar in 1 cijfer nauwkeurig. Strikt genomen zou een 1.6 % oplossing ook goed zijn, en eentje van 2.4% ook (wat voor percentages het dan ook zijn)

Dus als je in plaats van 3.3331 g, 3.012 g of 3.748 g afweegt, of een balans gebruikt die alleen 3.2, 3.3 en dergelijke kan aangeven, is dat nog steeds goed.

Moraal van het verhaal: soms moet je op het lab heel nauwkeurig werken, en dan moet je ook heel nauwkeurig rekenen, en het heel nauwkeurig opschrijven. Maar vaak is dat helemaal niet zo belangrijk, en dan moet je ook niet alles tot in de puntjes nauwkeurig uitrekenen en opschrijven.

Reageer