[scheikunde] chemie ppm berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] chemie ppm berekenen

Hallo,
ik heb een oefening dat ik steeds fout maak en dat is:

Hoeveel ppm chloride is in een 1.6 10^-5 M HCl oplossing aanwezig als dit volledig splitst in H+ en Cl-?

Het antwoordt is ongeveer 0.5 maar ik kom altijd 900 en iets uit en ik weet niet wat ik fout doe.

wat ik doe is zeggen dat ik 1.6 10^-5 mol HCL heb, en daarna bereken ik de massa van hcl en ik kom 0.0005672g uit
Daarna bereken de massa van Cl- uit, waarbij ik er van uit ga dat het dezelfde hoeveelheid mol heeft en kom ik 000589g uit.

dan zeg ik dat ppm= massa(cl-)(mg)/ massa(HCl)(kg)

Maar ik doe blijkbaar iets fout, iemand die me op weg kan helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: chemie ppm berekenen

Opmerking moderator

Verplaatst naar huiswerk en practica

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: chemie ppm berekenen

Er wordt gevraagd naar de concentratie in ppm van de oplossing. Je moet dus niet Cl- ten opzichte van HCl uitrekenen, maar Cl- ten opzichte van het totaal van de oplossing.

Ook hier geldt, het is niet netjes gesteld, want bij ppm moet je, net als bij percentages, definiëren "wat ten opzichte van wat". ppm kan op basis van hoeveelheid, volume of massa zijn. Maar aangezien je bij ionen zoals Cl- niet zomaar over een volume kan spreken (zonder allerlei rare omrekeningen te doen) en bij de oplossing niet zomaar kunt uitrekenen hoeveel mol je hebt, blijft over dat het hier, kennelijk, om g / 106 ggaat.

En voor de oplossing mag je ook hier aannemen dat deze de dichtheid van zuiver water heeft.

Ik begrijp overigens niet hoe je op basis van de getallen die je noemt aan 900 ppm komt, maar dat terzijde.

Reageer