[natuurkunde] superpositie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[natuurkunde] superpositie

Volgend vraagstuk krijg ik niet opgelost. De correcte oplossing staan eronder. voor de middelste tak bekwam ik ook 0,5mA maar voor de andere takken lukt het mij niet om het correcte te vinden. Wel vermoed ik dat we gebruik moeten maken van superpositie waarbij we telkens 1 spanningsbron weglaten en dan de stroom berekenen.


Iemand die mij kan helpen?
superpositie 2.jpg
superpositie 2.jpg (20.21 KiB) 2691 keer bekeken

Berichten: 1.223

Re: [natuurkunde] superpositie

Dit topic staat ook in superpositie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] superpositie

Opmerking moderator

flappelap schreef: do 20 feb 2020, 20:40 Dit topic staat ook in superpositie.
tja, computers verslikken zich wel eens en plaatsen tweemaal binnen enkele seconden hetzelfde bericht .
Verzoek om zo'n ongelukje even via de meldknop aan te kaarten, ipv met cryptische woordspelingen.
De onbedoelde dubbelpost is verwijderd.

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] superpositie

iemand enig idee hoe je dit kunt vinden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] superpositie

Misschien kun je het vraagstuk in een leesbaar formaat tonen?

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] superpositie

Hopelijk is het zo iets beter leesbaar
IMG_1228.jpg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] superpositie

Weet je wat het principe van superpositie is?
En wat versta je onder "een bron weglaten"?

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] superpositie

Om de oefening op te lossen zou ik als volgt beginnen

Eerst spanningsbron v2 weglaten en dit wordt dan kortsluiting. Hierdoor denk ik dat er geen stroom meer gaat lopen door weerstand 3 en we deze tak dan ook kunnen weglaten voor de berekening van de stroom door het volledige circuit (hier ben ik niet zeker van )
Om dan de stroom te berekenen zou ik gewoon gebruik maken van de wetten van ohm
I = 10V / (1000 + 3000 + 4000 ohm ) = 1,25 mA

Nadien zou ik spanningsbron v1 weglaten en dus kortsluiting waardoor je enkel de onderste keten nog hebt en enkel de weerstanden R3 en R4 meedoen voor de berekening
I = 3V/(2000+4000 ohm ) = 0,5mA

omdat dit de enige stroom is door R3 loopt zal de stroom door de middelste tak 0,5mA zijn maar voor de andere takken komt het niet uit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] superpositie

nienke.belgium schreef: vr 21 feb 2020, 12:33 Eerst spanningsbron v2 weglaten en dit wordt dan kortsluiting. Hierdoor denk ik dat er geen stroom meer gaat lopen door weerstand 3....
Volgens mij zit daar je denkfout. Waarom zou er geen stroom meer door R3 lopen?

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] superpositie

Ik dacht door de kortsluiting van spanningsbron V2

wanneer ik wel rekening moet houden met R3 bekom ik als stroom bij het weglaten van V2 het volgende
Eerst bereken ik de weerstand van de parallel schakkeling van R3 & R4
R3//R4 = 4/3 k ohm

I = 10V/(1333+3000+1000ohm) = 1,875mA
Wat al te veel is volgens de oplossing dus ik denk dat ik ook hier ergens een redeneringsfout maak.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] superpositie

Je bent nog niet klaar. Je hebt het nu alleen berekend met v1 in bedrijf en v2 kortgesloten.
Nu nog andersom: v2 terugplaatsen en v1 kortsluiten.

Tip: let ook op de richting van de stromen.

Berichten: 18

Re: [natuurkunde] superpositie

Wanneer we v1 kortsluiten blijft de totale weerstand volgens mij hetzelfde dan wanneer we v2 kortsluiten. De stroom wordt dan:

I= 3V/ (1333+3000+1000ohm) = 0,5625 mA.

Heeft iemand een tekening van hoe de stromen zouden verlopen? Ik vind het altijd lastig om de richting te bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: [natuurkunde] superpositie

Loop deze circuits eens na en probeer de aangegeven stromen zelf te berekenen
superpositietheorema.png

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] superpositie

nienke.belgium schreef: vr 21 feb 2020, 17:35 Heeft iemand een tekening van hoe de stromen zouden verlopen? Ik vind het altijd lastig om de richting te bepalen.
Zo lastig is dat toch niet? De stroom vertrekt altijd bij de pluspool van de batterij en komt bij de minpool weer terug. Omdat je bij elke stap steeds maar met 1 bron te maken hebt kun je de richting makkelijk bepalen.

Ik zou het zo doen: teken eerst het schema met v1 in bedrijf en v2 kortgesloten. Bereken de stromen en schrijf die er in de tekening bij met een richtingpijl
Teken dan het schema met v1 kortgesloten en v2 in bedrijf. Bereken de stromen en schrijf die er bij met de richtingpijl.

Teken dan nogmaals het schema met alle berekende stromen er in, met de pijlen. Bij elke tak staan dan 2 stromen. Wijzen de pijlen in een tak dezelfde kant op, dan optellen. Wijzen ze tegengesteld, dan van elkaar aftrekken.

Reageer