[natuurkunde] verslag versnelling en vertraging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] verslag versnelling en vertraging

Dag mensen van dit Wetenschaps forum,

Ik zit in 4 havo en moet een verslag schrijven voor Natuurkunde wat gaat over versnellingen en vertragingen in de mechanica.

Ik vroeg me af of wat ik tot nu toe heb geschreven klopt en goed geformuleert is, en of ik het niet door elkaar haal.
Hier is wat ik tot nu toe heb:
Eenparige beweging
Met een eenparige beweging wordt meestal een eenparig rechtlijnige beweging bedoeld, dit is een beweging waarvan de snelheid in grootte en in richting niet verandert. Er is geen versnelling, en geen vertraging. De snelheid van het voorwerp verandert niet.

Bij een eenparige beweging hoort een (x, t)-diagram met een rechte lijn naar boven of beneden, en een (v,t)-diagram die horizontaal loopt.
Hierbij hoort de formule:

s = v x t

met s = strada (afstand), v = velocity (snelheid) en t = time (tijd).

Veranderlijke beweging
Bij een veranderlijke beweging horen bewegingen waar de versnelling a toeneemt of afneemt.
Bij een eenparig versnelde beweging is de versnelling a constant. Het voorwerp gaat per seconde evenveel meter per seconde sneller. Hierbij hoort een (x, t)-diagram met een parabool lopende lijn en een (v, t)-diagram met een rechte lijn naar boven of beneden.

Hetzelfde principe geldt bij een eenparig vertraagde beweging, het voorwerp gaat per seconde evenveel meter per seconde langzamer.
De snelheid kan je berekenen met deze formule:

v(t) = v(0) + at

En de afgelegde weg met deze formule:

s(t) = v(0)t + 1/2 x 〖at〗^2

Met v = velocity (snelheid), a = acceleration (versnelling), t = time (tijd) en s = strada (afstand)
Als iemand dit voor mij zou willen bekijken zou ik daar heel erg blij van worden!

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: [natuurkunde] Vraag

Opmerking moderator

Verplaatst naar Huiswerk en Practica

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: [natuurkunde] Vraag

Het stukje over de eenparig vertraagde beweging is overbodig, dat behandel je al bij eenparig versnelde beweging.
Het enige verschil is het teken van a vergeleken met het teken van v.

Dat a zowel positief als negatief kan zijn zeg je al doordat in een (v, t)-diagram de rechte lijn naar "boven of beneden" gaat.
Misschien wat netter om het daar over een positieve of negatieve helling/richtingscoëfficiënt van de lijn te hebben.

Reageer