[scheikunde] oxidatiegetal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 206

[scheikunde] oxidatiegetal

Is er een manier (behalve via internet) om af te leiden of ionen zoals Cu+ en Fe2+
als oxidator of/en reductor kunnen voorkomen in een redoxreactie?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: [scheikunde] oxidatiegetal

Of Cu+ zich zal gedragen als een oxidator of als een reductor hangt er vanaf wat je eraan toe voegt.

Idem voor Fe2+

Kijk eerst eens in Binas, of een ander tabellenboek, naar de tabel met standaard elektrodepotentialen.

Berichten: 206

Re: [scheikunde] oxidatiegetal

Pinokkio schreef: do 27 feb 2020, 20:09 Of Cu+ zich zal gedragen als een oxidator of als een reductor hangt er vanaf wat je eraan toe voegt.

Idem voor Fe2+
Mijn vraag was dus hoe je kan weten of het wel nog elektronen kan ontvangen/afgeven of niet?

Br- kan bijvboorbeeld niet als oxidator optreden, wel als reductor.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: [scheikunde] oxidatiegetal

Zoals pinnokio al aangeeft hangt dit af van welk ander molecuul je probeert te oxideren/reduceren.
Er is een tabel van redox potentialen zoek die op en probeer uit te zoeken hoe die werkt.

Dat tabelleboek is opgesteld door effectief de reactie te doen in een lab en de potentiaal te meten. Het afleiden uit first principles (kwantum mechanica) van zo'n potentiaal kan heel moeilijk zijn. Is dat wat je bedoelt met afleiden?

Berichten: 206

Re: [scheikunde] oxidatiegetal

die hanze schreef: do 27 feb 2020, 21:26 Zoals pinnokio al aangeeft hangt dit af van welk ander molecuul je probeert te oxideren/reduceren.
Er is een tabel van redox potentialen zoek die op en probeer uit te zoeken hoe die werkt.

Dat tabelleboek is opgesteld door effectief de reactie te doen in een lab en de potentiaal te meten. Het afleiden uit first principles (kwantum mechanica) van zo'n potentiaal kan heel moeilijk zijn. Is dat wat je bedoelt met afleiden?
Bedankt, maar met afleiden bedoel ik “nagaan”, gewoon simpelweg bewijzen dat er nog een oxidatiegetal mogelijk is voor Br- bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [scheikunde] oxidatiegetal

SlimmeRick schreef: vr 28 feb 2020, 10:06 gewoon simpelweg bewijzen dat er nog een oxidatiegetal mogelijk is
"gewoon" en "simpelweg" in ieder geval niet. Hoe makkelijk of moeilijk een atoom elektronen zal opnemen of afstaan is weliswaar in veel gevallen in grote lijnen in te schatten op basis van de plaats van een element in het periodiek systeem, maar ook dan grijp je weer naar een tabellenboek.

Voordat jij en wij hier veel achteraf nutteloze energie in steken, wat is de dringende reden achter deze vraag? Want een tabellenboek erbij pakken is verreweg de aangewezen oplossing.

Berichten: 206

Re: [scheikunde] oxidatiegetal

Jan van de Velde schreef: vr 28 feb 2020, 10:53
SlimmeRick schreef: vr 28 feb 2020, 10:06 gewoon simpelweg bewijzen dat er nog een oxidatiegetal mogelijk is
"gewoon" en "simpelweg" in ieder geval niet. Hoe makkelijk of moeilijk een atoom elektronen zal opnemen of afstaan is weliswaar in veel gevallen in grote lijnen in te schatten op basis van de plaats van een element in het periodiek systeem, maar ook dan grijp je weer naar een tabellenboek.

Voordat jij en wij hier veel achteraf nutteloze energie in steken, wat is de dringende reden achter deze vraag? Want een tabellenboek erbij pakken is verreweg de aangewezen oplossing.
Bedankt!
Wilt u het alstublieft uitleggen met een tabellenboek?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [scheikunde] oxidatiegetal

In de bijlagen de tabellen met elektrodepotentialen uit het tabellenboek dat elke Nederlandse middelbare scholier erbij heeft liggen:

Ik doe zelf al heel lang weinig hiermee, dus ik heb liever dat een ander je uitlegt hoe je hier het handigst mee omgaat.
Bijlagen
elektrodepotentialen1.PNG
elektrodepotentialen2.PNG

Berichten: 53

Re: [scheikunde] oxidatiegetal

SlimmeRick schreef: vr 28 feb 2020, 10:06Bedankt, maar met afleiden bedoel ik “nagaan”, gewoon simpelweg bewijzen dat er nog een oxidatiegetal mogelijk is voor Br- bijvoorbeeld.
Na deze discussie te hebben gelezen snap ik eigenlijk nog steeds de achterliggende reden van je vraag niet. En dus ook niet waarom je deze stelt, aangezien:

— vanuit first principles 'bewijzen' dat Br naast I- ook bijvoorbeeld oxidatiegetallen I+, III+, V+ of zelfs VII+ kan aannemen (en nóg meer!) is met alleen schoolscheikunde bijna niet mogelijk; en
— met een tabel als tabel 48 uit BINAS is het simpelweg turven van alle voorkomende Br-gebaseerde reacties en van elk Br-bevattend molecuul/ion het oxidatiegetal vaststellen.

Tabel 48 is noodgedwongen erg beperkt, dus je zult naar een completere lijst moeten omzien voor meer reacties. Mijn eerste stop zou het Handbook of Chemistry and Physics zijn.

Berichten: 206

Re: [scheikunde] oxidatiegetal

Bedankt voor jullie antwoorden.

Dit is de oefening waarvoor ik het nodig heb:
0EFB1491-B35E-4072-B3B9-DAC7A33AA6E0.jpeg

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: [scheikunde] oxidatiegetal

Je moet dit niet moeilijker maken dan het is. Je hebt óf over diverse ionen geleerd welke lading ze doorgaans hebben, óf je hebt een tabel met redoxreacties waarin je kunt opzoeken of het betreffende ion erin staat als oxidator of als reductor (of allebei).

Voorbeeld voor Cu+: Je hebt geleerd dat Cu kan bestaan als Cu+ of als Cu2+. Cu (zonder lading) bestaat natuurlijk sowieso want dat is metallisch koper. Cu+ kan dus zowel Cu2+worden - het staat dan een elektron af en is dus een reductor - als Cu worden, waarbij het een elektron opneemt en dus optreedt als oxidator.

Als je in Binas kijkt zie je daar een halfreactie Cu2+ e Cu+ staan, maar ook Cu+ + e Cu. Ook daaruit blijkt dus dat Cu+ een oxidator en een reductor kan zijn.

Een vergelijkbare redenering kun je ophangen voor Fe2+, alleen moet je dan weten dat de normale ionladingen Fe2+ en Fe3+ zijn maar voor de rest werkt het hetzelfde.

Voor Cl2- is het wat lastiger, omdat je normaal alleen over Cl- leert maar ook hier helpt de tabel je in ieder geval verder.

Om dus terug te komen op je vraag: je moet of dingen uit je hoofd kennen (wellicht heb je het al ooit geleerd, dan moet je dat weer opfrissen) of je moet de juiste tabel weten te vinden.

Afleiden uit andere dingen is bijna niet te doen.

Reageer