[scheikunde] Het coulometrisch bepalen van het ascorbinezuurgehalte in vitamine C-tabletten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Het coulometrisch bepalen van het ascorbinezuurgehalte in vitamine C-tabletten

Ik moet morgen een practicum doen waarbij we coulometrisch het ascorbinezuurgehalte in vitamine C-tabletten moeten bepalen. Hierbij meten we de tijd en gemiddelde stroomsterkte, maar het is voor mij onduidelijk hoe met deze gegevens uiteindelijk een gehalte bepaald kan worden. Kan iemand uitleggen op welke principes deze bepaling berust?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Het coulometrisch bepalen van het ascorbinezuurgehalte in vitamine C-tabletten

Het is een titratie zoals zovele. Je hebt een zuur, en voegt base toe. Zolang de base met het zuur reageert, verandert er weinig in de oplossing. Nadat je het equivalentiepunt bereikt (alle zuur is weggereageerd) kan de base nergens mee reageren, en dat leidt tot sterke verandereingen in de oplossing. Die sterke verandering is een indicatie voor het bereiken van het equivalentiepunt.

Als je titreert tot kleuromslag gebruik je de indicator om de sterke toename van de pH te zien. Je kunt de sterke toename van de pH ook meten aan de hand van de potentiaal van een H+ elektrode, we hebben het dan over een potentiometrische titratie. Maar het kan ook aan de hand van de geleidbaarheid:

Tot aan het equivalentiepunt reageert de base met zuur, er ontstaat dan ascorbaat en Na+ als je bijvoorbeeld met NaOH titreert. Deze ionen zullen de geleidbaarheid iets verhogen.Op het moment dat je het equivalentiepunt bereikt, kan het NaOH nergens meer mee reageren. Het komt dan in de oplossing als Na+ en OH-. De geleidbaarheid neemt dan bij iedere druppel nog sterker toe, omdat OH- gemakkelijker geleidt dan ascorbaat (de molaire geleidbaarheid is hoger).

Deze toename kun je zien als je de geleidbaarheid uitzet tegen het titratievolume.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Het coulometrisch bepalen van het ascorbinezuurgehalte in vitamine C-tabletten

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 391

Re: [scheikunde] Het coulometrisch bepalen van het ascorbinezuurgehalte in vitamine C-tabletten

Je bepaald het gehalte coulometrisch, dat wil zeggen titreren met elektronen.

Ascorbine zuur kan je oxideren (redox) Daarbij treedt elektronenoverdracht op.

Tijd (s) x stroom (A) = lading (coulomb)

Als je de tijd en stroom weet kan je dus het aantal coulomb uitrekenen.

Met de constante van Faraday kan je dan uitrekenen hoeveel mol elektronen dat was.

Als je het aantal mol elektronen weet en het aantal elektronen in de halfreactie dan kan je dus uitrekenen hoeveel ascorbinezuur je had.

Je kan bv met DC aan 1 elektrode (werkelectrode van Pt) Jood genereren uit Jodide. aan de andere elektrode (hulp elektrode H+ naar H2)
Jood zal Ascorbinezuur oxideren.

EP bepaal je met zetmeel oplossing die overmaat jood aantoont.

Als je dus tijd en stroom tot EP weet: bereken de lading, bereken mol elektronen, bereken mol jood (1 mol elektronen is 0,5 mol J2), stel redox reactievergelijking J2 + ascorbinezuur op, bereken mol ascorbinezuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] Het coulometrisch bepalen van het ascorbinezuurgehalte in vitamine C-tabletten

:oops: Klopt. Wat ik beschreef is een conductometrische, geen coulometrische.

Reageer