[natuurkunde] magnetisme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 333

[natuurkunde] magnetisme

hey iedereen,
ik had even een vraag bij een oefening. Ik begrijp waarom de eerste 2 stellingen fout zijn.

De eerste is fout omdat het magnetisch veld in P naar rechts wijst en niet naar links.

De tweede is ook fout omdat er op een punt geen kracht wordt uitgeoefend.

Hoe zit het nu met de 2 andere stellingen namelijk c en d? Kan er iemand mij daar een beetje meer uitleg geven en zeggen waarom ze juist of fout zijn?

alvast bedankt!
IMG_6704.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] magnetisme

Denk dan eens na over hoe de magnetische veldlijnen verlopen tussen die twee polen, en wat daarvan de betekenis is voor jouw vraag
unlike.PNG
unlike.PNG (16.99 KiB) 2323 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: [natuurkunde] magnetisme

Er zit geen goed antwoord bij

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] magnetisme

en waarom zou D dan volgens jou niet goed zijn?

je bedoelt toch niet dat dat zou zijn omdat het om een (wiskundig gedefinieerde) punt gaat hè?
Dan geldt overigens nog steeds dat bij meerkeuzeantwoorden het beste antwoord gekozen dient te worden

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] magnetisme

Jan van de Velde schreef: zo 29 mar 2020, 04:40 Denk dan eens na over hoe de magnetische veldlijnen verlopen tussen die twee polen, en wat daarvan de betekenis is voor jouw vraag

unlike.PNG
Maar hoe kun je nu weten dat het juist in punt P het kleinste is? Is er misschien een regel daarvoor?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] magnetisme

Hoe denk jij op een afbeelding als deze te kunnen zien waar het magneetveld het sterkst is?

onder een glasplaat ligt een magneet, over de glasplaat heen is ijzervijlsel gestrooid, hoe dat vijlsel zich dan rangschikt zie je hier:
vijlsel.PNG

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] magnetisme

Jan van de Velde schreef: zo 29 mar 2020, 14:13 Hoe denk jij op een afbeelding als deze te kunnen zien waar het magneetveld het sterkst is?

onder een glasplaat ligt een magneet, over de glasplaat heen is ijzervijlsel gestrooid, hoe dat vijlsel zich dan rangschikt zie je hier:

vijlsel.PNG
op de tekening zou ik zeggen dat het veld het sterkste is, waar er veel ijzervijsel is, dus waar een zwart vlek is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] magnetisme

precies, beter gezegd, daar waar veel veldlijnen door een klein denkbeeldige oppervlak moeten. Grote fluxdichtheid, veldlijnen dicht opeen.

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] magnetisme

Jan van de Velde schreef: zo 29 mar 2020, 16:58 precies, beter gezegd, daar waar veel veldlijnen door een klein denkbeeldige oppervlak moeten. Grote fluxdichtheid, veldlijnen dicht opeen.
maar als je enkel je veldlijnen tekent, kun je het toch moeilijk zien? Kan je ook gewoon zeggen dat het magnetisch veld altijd sterker is aan het einde van de magneet of zou dit fout zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] magnetisme

wetenschapperinspe schreef: zo 29 mar 2020, 17:11 maar als je enkel je veldlijnen tekent, kun je het toch moeilijk zien?
Je kunt niet "je" veldlijnen teken. Veldlijnen zijn niks reëels, en tussen elke twee veldlijnen zit nóg een veldlijn, en daartussen nóg, enz. Zoveel kun je er simpelweg niet tekenen.

Dus behelp je je, en de paar veldlijnen die je tekent zijn maar om een idee van de richting van het magneetveld op een paar punten te hebben, van de "vorm" van dat veld.
abc.JPG
dus door welk vlakje gaan nu de meeste veldlijnen, waar is de fluxdichtheid het grootst? In A, B of C?

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] magnetisme

Jan van de Velde schreef: zo 29 mar 2020, 17:43
wetenschapperinspe schreef: zo 29 mar 2020, 17:11 maar als je enkel je veldlijnen tekent, kun je het toch moeilijk zien?
Je kunt niet "je" veldlijnen teken. Veldlijnen zijn niks reëels, en tussen elke twee veldlijnen zit nóg een veldlijn, en daartussen nóg, enz. Zoveel kun je er simpelweg niet tekenen.

Dus behelp je je, en de paar veldlijnen die je tekent zijn maar om een idee van de richting van het magneetveld op een paar punten te hebben, van de "vorm" van dat veld.

abc.JPG

dus door welk vlakje gaan nu de meeste veldlijnen, waar is de fluxdichtheid het grootst? In A, B of C?
in A? Omdat de veldlijnen dicht opeen liggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] magnetisme

sjuust

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] magnetisme

Jan van de Velde schreef: zo 29 mar 2020, 18:23 sjuust
heel erg bedankt, ik snap het eindelijk!!! Ik waardeer je hulp :D

Reageer