[natuurkunde] declinatie magnetisme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 333

[natuurkunde] declinatie magnetisme

hey iedereen,

ik had een klein vraagje bij een oefening. Ik heb dit vraagstukje opgelost door gebruik te maken van de sinus, maar in de verbetering is het berekend geweest met de tangens. ik vroeg me af of wat ik gedaan had ook juist was want ik kom uiteindelijk om hetzelfde antwoord uit ( als ik het afrond).

alvast bedankt!!
IMG_6712.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] declinatie magnetisme

wetenschapperinspe schreef: zo 29 mar 2020, 17:05 ik vroeg me af of wat ik gedaan had ook juist was
neen

wetenschapperinspe schreef: zo 29 mar 2020, 17:05 want ik kom uiteindelijk om hetzelfde antwoord uit ( als ik het afrond)
sinus en tangens zijn voor kleinere hoeken inderdaad nagenoeg gelijk. Voor een gewone wandeling maakt dat in de praktijk dan weinig uit.
Maar als je door een mijnenveld moet is dat misschien de laatste fout die je maakt.

afstanden tot een lijn meet je altijd loodrecht op die lijn
je route had recht naar die brug gemoeten, je zit nu naast die route.
Dus vanuit de hoek van je vertrekpunt gezien overstaande (afwijking)en aanliggende (10 km tot de brug) rechthoekszijden. En dus reken je met tangens.

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] declinatie magnetisme

Jan van de Velde schreef: zo 29 mar 2020, 17:55
wetenschapperinspe schreef: zo 29 mar 2020, 17:05 ik vroeg me af of wat ik gedaan had ook juist was
neen

wetenschapperinspe schreef: zo 29 mar 2020, 17:05 want ik kom uiteindelijk om hetzelfde antwoord uit ( als ik het afrond)
sinus en tangens zijn voor kleinere hoeken inderdaad nagenoeg gelijk. Voor een gewone wandeling maakt dat in de praktijk dan weinig uit.
Maar als je door een mijnenveld moet is dat misschien de laatste fout die je maakt.

afstanden tot een lijn meet je altijd loodrecht op die lijn
je route had recht naar die brug gemoeten, je zit nu naast die route.
Dus vanuit de hoek van je vertrekpunt gezien overstaande (afwijking)en aanliggende (10 km tot de brug) rechthoekszijden. En dus reken je met tangens.
Heel erg bedankt!! Ik snap mijn fout nu.

Reageer