[natuurkunde] vraagstuk magnetisme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 333

[natuurkunde] vraagstuk magnetisme

hey iedereen,

bij het verbeteren van een vraagstuk snapte ik iets niet. Om mijn stroom te berekenen heb ik gebruik gemaakt van de wet van Ohm. Dit was hoe ik het had berekend: I= 6.0 V/ 6.0 Ω. Toen ik naar de verbetering ging kijken, zag ik dat ze nog een weerstand erbij hadden opgeteld. Dit is wat er stond in de verbetering. I= 6.0 V/ 6.0 Ω+0.60 Ω.
Ik vroeg me af vanwaar die 0.60 Ω kwam en waarom ik deze erbij moest tellen want ik heb gemerkt dat ik dit bij andere vraagstukken niet moest doen. Zou er iemand mij hier meer uitleg over kunnen geven?

Alvast bedankt!!
IMG_6719.jpg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] vraagstuk magnetisme

Raadselachtig. Is er verder niets gegeven?

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] vraagstuk magnetisme

klazon schreef: zo 29 mar 2020, 22:41 Raadselachtig. Is er verder niets gegeven?
neen, verder is er niets gegeven daarom dat ik het ook zo raar vond dat er uit het niets die 0.60 ohm erbij kwam

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: [natuurkunde] vraagstuk magnetisme

Aangezien het in het vraagstuk wemelt van de zessen zal de inwendige weerstand van de bron wel 0,6 Ω zijn. Maar dat moet dan wel ergens vermeld staan.

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] vraagstuk magnetisme

Professor Puntje schreef: ma 30 mar 2020, 01:15 Aangezien het in het vraagstuk wemelt van de zessen zal de inwendige weerstand van de bron wel 0,6 Ω zijn. Maar dat moet dan wel ergens vermeld staan.
Ja dat dacht ik ook, maar omdat het er nergens stond vond ik het raar. Het kan ook zijn dat er gewoon een fout zit in de verbetering.
Laatst gewijzigd door wetenschapperinspe op ma 30 mar 2020, 02:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Berichten: 333

Re: [natuurkunde] vraagstuk magnetisme

Dit is wat er in de verbetering staat
DF9CB8FA-2C41-4C01-9C62-62687A9C8B9C.jpeg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: [natuurkunde] vraagstuk magnetisme

Het is duidelijk dat die 0,6 Ω de inwendige weerstand Ri van de bron is.
Dat staat echter niet in het vraagstuk en is blijkbaar daar vergeten.

Reageer