[geschiedenis] WO1

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 333

[geschiedenis] WO1

hey iedereen
ik had een vraag over de Eerste Wereldoorlog.
De 19de eeuwse nationalisme leidde tot een onevenwichtig Europa zowel politiek als economisch, maar bij welk land leidde deze situatie tot frustratie en waarom?
alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.081

Re: [geschiedenis] WO1

Dit is geen start van een discussie, noch een goede vraag in het huiswerkforum. Welke conclusie trek je zelf, en op basis waarvan?

Berichten: 333

Re: [geschiedenis] WO1

Ik zou denken dat het vooral een frustratie was voor Oostenrijk-Hongarije omdat zij immers een zeer groot land waren. Door heel dat nationalistisch gedoe begonnen volkeren in Oostenrijk-Hongarije in opstand te komen en wilden ze scheiden van de Dubbelmonarchie. Bovendien ging het in die periode om het zoveel mogelijk hebben van kolonies en het uitbreiden van het land. Dus ik denk dat dit vooral frustrerend was.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: [geschiedenis] WO1

wetenschapperinspe schreef: wo 01 apr 2020, 14:07 hey iedereen
ik had een vraag over de Eerste Wereldoorlog.
De 19de eeuwse nationalisme leidde tot een onevenwichtig Europa zowel politiek als economisch, maar bij welk land leidde deze situatie tot frustratie en waarom?
alvast bedankt!
De rol van OostenrijK-Hongarije mag je niet overschatten hoor, dit was maar het kleine broertje van het machtige Duitsland.
In Duitsland dat sinds de eenmaking was uitgegroeid tot de grootste militaire macht van het Europese continent was een grote frustratie omwille van het feit dat het deze macht nog steeds niet ten volle had kunnen ontplooien op internationaal gebied, denk hierbij in het bijzonder aan het beperkt aantal kolonien dat Duitsland bezat in vergelijking met Frankrijk en Engeland.
In Frankrijk was men ook de smadelijke nederlaag nog niet vergeten opgelopen tijdens de oorlog van 1870/1871 waarbij het bepaalde gebieden in de Elzas en Lotharingen verloren had aan Duitsland. Vroeg of laat wilde Frankrijk deze gebieden teug.
In Engeland, de zeemacht bij uitstek, was er natuurlijk een grote vrees voor de Duitse vloot die in volle ontwikkeling was.
Rekening houdend dat al deze landen (ook Rusland, Belgie) verbonden waren door onderlinge akkoorden was eer niet veel nodig om een kettingreactie op gang te brengen. Belangrijk in deze is dat men de moord in Sarajevo niet mag beschouwen als de oorzaak van de oorlog maar wel de aanleiding of de vonk die alles liet exploderen. De oorzaken werden heel kort hierboven weergegeven. Bij een studie van WWI mag het belang van de oorlog van 1870/1871 zeker niet uit het oog worden verloren.

Berichten: 333

Re: [geschiedenis] WO1

heel erg bedankt!

Reageer