[natuurkunde] Infrarood PO

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde] Infrarood PO

Hoi allemaal,

Ik moet voor mijn PO het verband tussen de golflengte van infrarood licht dat op een voorwerp valt en de temperatuurstijging van dat onderwerp bepalen.

mijn benodigdheden zijn, een blokje ijzer, een lens, Infrarood lamp 790 nm, if lamp 890 nm, if lamp 990 nm en een thermometer.

Mijn methode is momenteel:

1. Plaats de infrarood lamp (790 nm) achter de lens en het blokje ijzer voor de lens.
2. Stel de infraroodlamp zo in dat de straal direct op het blokje ijzer valt.
3. Meet, tijdens een tijdsduur van 5 minuten, na elke minuut de temperatuur van het blokje ijzer met de thermometer en
4. noteer de waarden. Herhaal stap 1 t/m 4, maar nu voor de infrarood lampen met 890 nm en 990 nm
Vergelijk de resultaten.
5. Vergelijk de resultaten

Wat kan ik verbeteren aan mijn methode? Ik moet nog kunnen uitleggen waarom er een lens geplaatst *moet* worden, maar ik zou niet het niet weten.

Kunnen jullie mij a.u.b helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.891

Re: [natuurkunde] Infrarood PO

Om te beginnen zul je moeten weten hoeveel stralingsvermogen elk van die lampen uitstraalt.
Zonder die informatie kun je niets met je resultaten.

Berichten: 99

Re: [natuurkunde] Infrarood PO

Klinkt behoorlijk onuitvoerbaar. Ik heb het idee dat je infra-roodledjes hebt. Deze geven niet veel warmte. Tenzij je er heel veel hebt. Een sterke infraroodlamp is volgens mij een straalkachel of een gloeilamp. Deze hebben niet 1 golflengte maar stralen in een breed gebied.

Reageer