[natuurkunde] Cw-waarde bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[natuurkunde] Cw-waarde bepalen

hallo,
ik moet voor school (5vwo) met een ballon de Cw-waarde gaan bepalen. De formule hiervoor nodig is volgensmij Fw = 1/2 x p x v2 x A x Cw. Echter weet ik niet of ik het moet bepalen dmv. een variatie in frontaal oppervlak (te berekenen met de straal?) of een variatie in massa. Ook moet ik de formule gaan herleiden tot y=ax waardoor Cw grafisch valt te bepalen. Ik weet niet precies welke variabelen ik moet veranderen en hoe ik ze moet uitzetten in een grafiek. Ik loop een beetje vast met dit project.
Als iemand me op weg kan helpen, graag! Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: [natuurkunde] Cw-waarde bepalen

ik moet voor school (5vwo) met een ballon de Cw-waarde gaan bepalen
De Cw-waarde waarvan? Van de ballon? Of van wat eraan hangt? Of .... wat?

In ieder geval zul je zowel Fw als v moeten bepalen om Cw te kunnen berekenen.

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] Cw-waarde bepalen

Bedankt voor de snelle reactie, de Cw waarde van de ballon moet bepaald worden. Ik was in de veronderstelling dat de ballon verzwaart moest worden met een gewichtje aan de onderkant omdat de Fzw anders te klein zou zijn, maar dit is volgensmij niet nodig. Kan de Fw bij de vallende ballon bepaald worden door Fzw = Fw? Of geldt dat niet omdat de ballon op het begin nog geen constante snelheid heeft? Of is er mogelijk een andere manier waarop je Fw kunt bepalen?
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: [natuurkunde] Cw-waarde bepalen

Je moet inderdaad eerst een constante valsnelheid bereiken.
Dat is de v die je moet meten.

En dan geldt dat Fw = (gewicht ballon+gewichtje) - (opwaartse kracht)

Hoeveel hoogte je nodig hebt om die constante valsnelheid te bereiken hangt af van diameter en gewicht van de ballon, gewicht van het gewichtje, het gas waarmee de ballon gevuld is, et cetera.

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] Cw-waarde bepalen

Bedankt voor de reactie! Als ik een ballon vul met lucht en vanaf een bepaalde hoogte laat vallen, kan ik dan de formule v = s : t gebruiken om deze constante valsnelheid te berekenen? En stel dat er geen opwaartse kracht is, zou de Cw waarde verschillen als er een klein gewichtje aan de ballon wordt gehangen (tov geen gewichtje)? Of blijft de Cw waarde gelijk omdat zowel de Fw wordt vergroot als de v wordt vergroot?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: [natuurkunde] Cw-waarde bepalen

Hoe ga je je deze valproef uitvoeren? Vanaf welke hoogte? Hoe groot en hoe zwaar is die ballon?

Berichten: 4

Re: [natuurkunde] Cw-waarde bepalen

Ik zat er aan te denken om een grafiek te maken van Fw = a x v2 (y = ax) waarbij voor de helling geldt: a = 1/2 x ρlucht x A x Cw. Voor de Fw ga ik er dan vanuit dat de snelheid bijna gelijk constant wordt en geldt Fw = Fzw (want dit is de enige manier voor mij om Fw te bepalen). Met een grotere massa onder aan de ballon (nog steeds klein tov. de ballon) wordt Fw groter en V2 groter. De A houdt ik constant, gewoon een normale grootte ballon, en ik laat hem van ongeveer 5 meter hoogte vallen. Zou dit een manier zijn om de Cw te bepalen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: [natuurkunde] Cw-waarde bepalen

Vanaf 5 meter hoogte, is dat dan buiten? Dan zal je ballon door de wind niet netjes verticaal omlaag vallen, mogelijk zelfs wegwaaien, tenzij je er een relatief fors gewicht aan hangt.

Reageer