[overig] Opamp oefening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 55

[overig] Opamp oefening

Ik heb een beetje problemen met deze oefening...
Voor beide gevallen waar de schakelaar ook staat zit ik met het volgende, aangezien de inverterende kant van de opamp verbonden is met de grond dacht ik dat de gelijk is aan 0V. Daardoor is ook de niet-inverterende kant gelijk aan 0V. Met andere woorden zie ik door dit probleem niet direct in hoe ik aan een Vuit kan komen...
Kan iemand mijn fout in mijn redenering aanduiden?
elek 9.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.892

Re: [overig] Opamp oefening

Cedriccco schreef: do 09 apr 2020, 09:34 aangezien de inverterende kant van de opamp verbonden is met de grond dacht ik dat de gelijk is aan 0V. Daardoor is ook de niet-inverterende kant gelijk aan 0V.
Veel op-amp schakelingen gebruiken tegenkoppeling om de versterking op de gewenste waarde te krijgen. Er is dan een verbinding tussen uitgang en inverterende ingang. Daardoor wordt dan (meestal) de spanning op de inverterende ingang (nagenoeg) gelijk aan die op de niet-inverterende ingang.

Die tegenkoppeling is hier niet aanwezig; de ingangen hoeven daarom niet dezelfde spanning te hebben.

Berichten: 55

Re: [overig] Opamp oefening

Is de tegenkoppeling niet aanwezig doordat de opamp wordt gevoed? Of hoe weet ik dat deze niet aanwezig is?
Klopt het in dat geval dat de Vuit in situatie 1 gelijk zou zijn aan V1*Zc2/(R1+R3+Zc2)?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [overig] Opamp oefening

Hoe je weet dat er geen tegenkoppeling is? Er is geen enkele verbinding tussen de uitgang en een ingang.
Wat weet je over de versterkingsfactor van een opamp?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.892

Re: [overig] Opamp oefening

De tegenkoppeling is niet aanwezig doordat er geen contact is (via een weerstand, bijvoorbeeld) tussen uitgang en inverterende ingang van de op-amp.

De (zeer grote) versterking zorgt ervoor dat de uitgangsspanning (bijna) gelijk is aan de positieve voedingsspanning indien V+>V- en (bijna) gelijk is aan de negatieve voedingsspanning als V+<V-.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: [overig] Opamp oefening

Als je de eigenschap van een op amp nog eens bekijkt, zal je het antwoord makkelijk vinden,
zoals de begrippen , het is een verschil versterker, en heeft een hele hoge open lus versterking

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: [overig] Opamp oefening

Met 'open lus' bedoelt WillemB dat er geen tegenkoppeling is, en dat dus de versterking van de schakeling zeer hoog is; bij een ideale opamp zelfs oneindig. Daardoor hebben de kleinste afwijkingen in spanning op de plusingang t.o.v. massa maximaal effect op de uitgang. Bij een ideale opamp dus +5V en -5V in dit geval.

Berichten: 55

Re: [overig] Opamp oefening

Ik denk dat ik mee ben, klopt mijn methode?
Ik kom uit Vout= 3,11V en -3,11V afhankelijk van hoe de schakelaar staat en heb deze schets:
elek 10.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: [overig] Opamp oefening

Cedriccco schreef: do 09 apr 2020, 09:34 Ik heb een beetje problemen met deze oefening...
Voor beide gevallen waar de schakelaar ook staat zit ik met het volgende, aangezien de inverterende kant van de opamp verbonden is met de grond dacht ik dat de gelijk is aan 0V. Daardoor is ook de niet-inverterende kant gelijk aan 0V.

Dat is enkel waar als er sprake is van tegenkoppeling en dat is hier niet het geval!


Dit is wat een simulatie er van maakt (inschakelverschijnsel voorbij),aangenomen dat de OPAMP zeer snel is (verticale flanken) en dat de OPAMPuitgangspanning ±5V haalt.
OPAMPoefening.png
Kan zijn dat de schakelperiodetijd 50us is i.p.v 25us afhankelijk hoe de tekst wordt geinterpreteerd?

Berichten: 55

Re: [overig] Opamp oefening

Bedankt Ukster voor de grafiek! Deze breng veel verduidelijking!
Ik dacht dat de schakelperiode de gelijk was aan 1/(40kHz) dus zo kwam ik aan de 25us...
Ik heb nu door dat dit eigenlijk het dubbel daarvan is, dankjewel!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: [overig] Opamp oefening

Hoho, begrijp me niet verkeerd.
ik heb in de simulatie ook een periodetijd van 25us gekozen, dus 12,5us voor elke stand van de schakelaar.
en volgens mij is dat gewoon goed!

Berichten: 55

Re: [overig] Opamp oefening

Ah zo op die manier! Oke sorry! Nu ben ik mee!

Reageer