[natuurkunde] som over mengen met water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[natuurkunde] som over mengen met water

Lieve mensen van het forum wie kan mij helpen?
Ik heb zo hard gehuild dat het niet lukt.
het gaat om deze som..

We mengen 4 kg water met een T van 70 graden C met 3 Kg water met een T van 10 graden C.
c water = 4,2 KJ /(KG*K)
wat is de eind Temp?

Q = M *C * T??
Help mij...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: som over mengen met water

Stel dat de eindtemperatuur Te is, waarbij 10°C<Te<70°C. Het water van 10°C zal in temperatuur stijgen tot Te, en het water van 70°C zal in temperatuur dalen tot Te, Bepaal nu voor het water van 10°C de benodigde hoeveelheid warmte om van 10°C naar de temperatuur Te te stijgen, en bepaal nu voor het water van 70°C de benodigde hoeveelheid warmte om van 70°C naar de temperatuur Te te dalen. Je hebt nu 2 uitdrukkingen in Te. Stel deze uitdrukkingen gelijk aan elkaar en bepaal daaruit Te.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 5

Re: som over mengen met water

Kunt u mij iets meer op weg helpen?

Berichten: 1.365

Re: som over mengen met water

Stel je hebt een gelijke hoeveelheid water. Het ene deel is 70 graden, het andere deel is 10 graden. Wat is dan de eind temperatuur?

Berichten: 5

Re: som over mengen met water

(70+10) /2 = 40 graden C

Berichten: 1.365

Re: som over mengen met water

OK, maar nu moet je dat dus voor ongelijke hoeveelheden corrigeren.

Berichten: 5

Re: som over mengen met water

Gelukt !!!

Berichten: 1.243

Re: som over mengen met water

elwin1980 schreef: zo 17 mei 2020, 14:31 Lieve mensen van het forum wie kan mij helpen?
Ik heb zo hard gehuild dat het niet lukt.
het gaat om deze som..

We mengen 4 kg water met een T van 70 graden C met 3 Kg water met een T van 10 graden C.
c water = 4,2 KJ /(KG*K)
wat is de eind Temp?

Q = M *C * T??
Help mij...
Die formule klopt niet. T moet Delta T zijn. Vervolgens los je op naar de eindtemperatuur, die voor beide hoeveelheden hetzelfde is.

Google ook es op "beginsel van Black".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: som over mengen met water

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer