[scheikunde] fractionele concentraties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 817

[scheikunde] fractionele concentraties

Beste
mol.PNG
Ik kom uit op 222 ml maar volgens het boek zou het 22,2 ml zijn . Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] fractionele concentraties

Ik denk dat je het beste je berekening kunt laten zien om te kijken of hij goed is en/of waar de fout zit.

Berichten: 817

Re: [scheikunde] fractionele concentraties

De massa van de oplossing: 40*100/0.98= 4,08*10²
Voplossing = m/rho =4,08*10²/1.84 =221,739... ->222ml

Berichten: 817

Re: [scheikunde] fractionele concentraties

22,2 ml vind ik nogal weinig

Berichten: 817

Re: [scheikunde] fractionele concentraties

Jawel het klopt ik had een rekenfoutje gemaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] fractionele concentraties

Er gaat wel meer mis dan een rekenfoutje. Je deelt door 0.98 en vermenigvuldigt daarna met 100. Waarom? Omdat het om procenten gaat? In dat geval doe je het dubbel, want die 0.98 komt van 98%, dus 98/100.

Vervolgens maak je ook nog een typ- of een rekenfout, want 40/0.98 * 100 is 4.08 * 103.

Je maakt dus 2 fouten, een maakt je antwoord een factor 100 te groot, en de andere dat antwoord een factor 10 te klein.

Verder raad ik je dringen aan om door de hele berekening heen eenhden te gebruiken. De fout met het percentage had je er mee kunnen voorkomen.


Dat gezegd hebbende, het is goed dat je erbij stil staat dat 22.2 misschien wel weinig lijkt. Dus dat je achteraf nagaat of je antwoord wel kan kloppen. Dat moet je vooral blijven doen. Maar vooral dus ook zorgvuldig blijven in het uitwerken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] fractionele concentraties

Marko schreef: ma 25 mei 2020, 16:09 ..//.. Verder raad ik je dringen aan om door de hele berekening heen eenheden te gebruiken. De fout met het percentage had je er mee kunnen voorkomen.
..//.. Maar vooral dus ook zorgvuldig blijven in het uitwerken.
@wiskunde321: en zorg dan ook dat je bij die eenheden blijft vermelden op welke stof het betrekking heeft: zie wat ik hier schreef:
viewtopic.php?p=1137353#p1137353

dat is de enige manier om meerstappensommetjes, en bij stoichiometrie zijn het al gauw meerstappensommetjes, overzichtelijk blijven, dat je niet verzuipt in gebrek aan betekenis van je tussenuitkomsten.

Reageer