[biologie] Zelfopgezette thuisstudie biologie/chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[biologie] Zelfopgezette thuisstudie biologie/chemie

Hoi allemaal, ik droom er al heel lang van om biochemie aan de uni te studeren (ik ben inmiddels 27) maar door persoonlijke omstandigheden is dit er nooit van gekomen.
Nu ben ik van plan een zelf studie te gaan doen met gekochte boeken van het internet (mag alles zijn, bookmacth, bol.com, marktplaats. Ik ben zowel op zoek naar een paar goede algemene boeken als wat meer diepgang in de raakvlakken van de biologie en scheikunde. Mag zeker ook in het Engels! Kan iemand mij wat aanraden?

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: [biologie] Zelfopgezette thuisstudie biologie/chemie

Hallo, ik studeer biochemie op dit moment. Hieronder een lijst van de meeste relevante boeken die ik gebruik of heb gebruikt naast mijn cursussen.

Voor algemene chemie gebruik ik:
°"Chemistry the central science" van Brown dacht ik
° "Chemistry" van Zhumdahl
° "Chemistry" van Petrucci

Voor biochemie zelf gebruik ik:
*"Principles of biochemistry" van Lehninger
°"Biochemistry" van Stryer

Nog andere boeken die ik gebruik en gebruikt heb zijn:
° Molecular biology of the cell
° Organic chemistry van Bruice



Op www.pdfdrive.com kan je de meeste boeken wel vinden in PDF formaat. Zo kan je misschien wat geld besparen.

Succes met je zelfstudie!



Groetjes

Autodidact1

Berichten: 3

Re: [biologie] Zelfopgezette thuisstudie biologie/chemie

Harstikke bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: [biologie] Zelfopgezette thuisstudie biologie/chemie

Zulke boeken zijn vaak heel duur (meer dan 100 euro komt vaak voor).
Voordat je een boek koopt zou ik op zijn minst online een elektronische versie zoeken om door te bladeren en te zien of je het goed vind en vergelijken met andere teksten. Wat vaak werkt is de titel van het boek plus auteur googlen en pdf erachte"r zetten. Zo kan je vaak een pdf versie zien die een of andere universiteit student online heeft gezet.
Vroeger had je ook library genesis, een soort "piratebay" voor academia maar die kun je tegenwoordig enkel bereiken via proxy servers dankzij elsevier (dit bedrijf is puur kwaadaardig en een rem op de vooruitgang van de mensheid).

De thuiskopie is alleszins legaal in belgie en ook moreel is het ok om die boeken van het internet te plukken denk ik.
Als je echt een goed boek hebt kun je die printen of bestellen (heb net een keigoed boek op standaard boekhandel gevonden over analyse).

Ben niet zo thuis in de biochemie en iemand anders heeft al een mooi lijstje gegeven.
Organic chemistry van Clayden heb ik wel deels doorgenomen en is een standaard werk voor chemici geloof ik.

Berichten: 39

Re: [biologie] Zelfopgezette thuisstudie biologie/chemie

voor de opleiding biomedisch onderzoek gebruikte ik het boek Biochemistry van Stryer voor het vak biochemie. ik vond het moeilijk maar het is wel een goed boek. dit boek is zeker op markplaats verkrijgbaar en oude edities zijn ook prima.

Berichten: 3

Re: [biologie] Zelfopgezette thuisstudie biologie/chemie

Dankjewel allebei!

Reageer