[natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Moderator: physicalattraction

Berichten: 17

[natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Vraagje over snelheden in tegengestelde richtingen

Opgave:
Als een jongentje 50m loopt naar rechts tegen 10 km/u en daarna terugkeert naar links tegen 5km/u en terug uit komt op zijn originele plek , wat is zijn gemiddelde snelheid.

Ik was hier eventjes verward mee origineel dacht ik 7.5km/u aangezien de 2de keer dubbel zo lang duurt als de eerste keer en dus (5km/u + 10km/u)/2 = 7.5km/u , maar hier begon ik te twijfelen aangezien hij terug wandelt in dezelde richting en dezelde x afstand aflegt wordt Δx niet 0 en dus het eindresultaat ook 0?

Alvast bedankt.

Berichten: 86

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Het antwoord dat jij geeft klopt volgens mij niet.

De plek waar die begint en eindigt is inderdaad dezelfde maar het traject dat die aflegt is 100 m.
Bereken voor de twee deeltrajecten de tijd die die daarvoor nodig heeft. Dan tel je die tijden op en deel je 100 m door die tijd in seconden. Dan krijg je volgens mij het gemiddelde snelheid in m/s. Die kan je dan omzetten naar km/u door maal 3,6 te doen.

Het zou volgens mij 6,7 km/u moeten zijn.

Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Voor het berekenen van de gemiddelde snelheid heb je twee tijdstippen nodig, de begintijd en de eindtijd. Als niet gegeven is wat je voor die twee tijdstippen moet nemen is de vraag niet te beantwoorden. Maar als je voor de begintijd het tijdstip neemt waarop het jongetje naar rechts begint te lopen en als eindtijd het tijdstip waarop hij weer op zijn oorspronkelijke vertrekpunt terug keert dan is de gemiddelde snelheid inderdaad nul want dan is de totale afgelegde weg nul.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

De afgelegde weg is niet 0. De verplaatsing wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

De gemiddelde snelheid kun je als volgt definieren:

\(\overline{v}=\frac{s}{t}=\frac{totaal \; afgelegde \;afstand}{totale \; tijd}\)

Wat is de tijd heen?
Wat is de tijd terug?
Wat is de totale tijd?
Wat is de totaal afgelegde afstand?

Let op dimensies je spreekt over km/hr!


Sorry ik lees net dat FructoseFather al geantwoord had.
FructoseFather schreef: vr 05 jun 2020, 10:48 Het antwoord dat jij geeft klopt volgens mij niet.

De plek waar die begint en eindigt is inderdaad dezelfde maar het traject dat die aflegt is 100 m.
Bereken voor de twee deeltrajecten de tijd die die daarvoor nodig heeft. Dan tel je die tijden op en deel je 100 m door die tijd in seconden. Dan krijg je volgens mij het gemiddelde snelheid in m/s. Die kan je dan omzetten naar km/u door maal 3,6 te doen.

Het zou volgens mij 6,7 km/u moeten zijn.

Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

De vraag wordt dus nu wat de precieze definitie van de gemiddelde snelheid is. Maar wil je de instantane snelheid definiëren als de limiet van de gemiddelde snelheid dan moet de gemiddelde snelheid in voorkomende gevallen ook negatief kunnen zijn. En dat laatste gaat niet als je de totale afgelegde weg altijd positief (of nul) neemt. Vandaar - met het oog op de verdere toepassing van het begrip snelheid in de natuurkunde - mijn eerder gegeven antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Precies PP,

Ik had ook een probleem met de definitie. Daarom had ik maar: kun je definieren geschreven :ugeek: !

ik had de meest gangbare middelbaar school definitie maar genomen. Om de verwarring bij TS te verkleinen.

Maar de eerste keer dat ik vraag las kon ik ook geen antwoord geven omdat een definitie mij onbekend was.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Professor Puntje schreef: vr 05 jun 2020, 11:25 .....dan is de gemiddelde snelheid inderdaad nul want dan is de totale afgelegde weg nul.
O, dus als ik van Utrecht naar Groningen reis en dan weer terug naar Utrecht, dan heb ik geen afstand afgelegd? Lijkt me echt een foute interpretatie van afgelegde afstand.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Ik schreef "totale afgelegde weg", en dat is volgens mij in de natuurkunde ook de standaard uitdrukking. Maar ik kan het mis hebben, en bovendien veranderen de gangbare termen in de loop van de tijd nog al eens.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Hoe dan ook - als de topic starter verder wil in de wetenschap dan kan die beter gelijk de betekenis van de gemiddelde snelheid leren die ook later als basis voor de instane snelheid dient. En volgens die definitie is de gemiddelde snelheid hier nul.

Berichten: 3.869

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Er zijn verschillende situaties denkbaar waarin je een van de 2 definities kunt gebruiken.
als je het hebt over lopen, fietsen, auto etc dan lijkt het mij dat je dan de totale afgelegde weg wilt nemen als zijnde de som van altijd positieve delen.

Als je het hebt over iemand die bv de hele dag van voor naar achter heen en weer fietst op het dek van een schip wat met 20km/uur vaart, wat is dan de gemiddelde snelheid van de persoon op het schip? Dan wordt de vraag ineens lastig en zul je eerst een definitie moeten afspreken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Jongens, het is een schoolvraag. Daar moet je nooit meer achter zoeken dan er staat. Het jongetje uit de opgave heeft 50 meter heen gelopen en 50 meter terug, totaal dus 100 meter. Ingewikkelder moet je het niet maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Eigenlijk moeten we eerst weten wat het niveau van de topic starter is, of waar die naartoe wil werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Je kunt het ook nog moeilijker maken

Meneer Wietsma legt het helder uit:


Berichten: 17

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Bedankt voor alle uitleg , heb alles nagelezen en denk dat professor puntje's uitleg hier klopt met de definitie te volgen van gemiddelde snelheid, en dat het antwoord dus 0 is in deze opgave.
Alle uitleg die op mijn papieren staat wijst ook in deze richting.


Bedankt voor de verduidelijkingen iedereen .

Reageer