[scheikunde] Organische Nomenclatuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

[scheikunde] Organische Nomenclatuur

Deze keer problemen bij Organische Chemie.

Bij het naamgeven van alkenen ben ik eventjes in verwarring normaal gezien kiezen we altijd de langste keten uit waarop we dan zien welke substituenten erop zitten en geven deze zo hun correct naam.

Als ik bij onderstaande foto tel kom ik 6 uit dus Hex en aangezien er op de tweede plek een dubbele binding is Hex-2-ene.

Nu komt mijn verwarring het substituent op C4 (ben beginnen tellen van rechts) is een dubbele binding maar niet in de langste keten , hoe moet ik dit naamgeven?
organ.PNG
organ.PNG (1.9 KiB) 1988 keer bekeken
(broom weet ik dat laagste prioriteit heeft dus negeerde ik die even in mijn vraag)

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] Organische Nomenclatuur

Die volgorde klopt niet. Je moet eerst uitgaan van de keten waar de functionele groep op zit; en heb je meerdere functionele groepen, dan die keten waar de meest belangrijke functionele groep op zit. Heb je meerdere gelijke of gelijkwaardige functionele groepen, zoals dubbele en drievoudige bindingen, dan pak je de keten waar de meeste functionele groepen op zitten. In dit geval dus die keten waar je 2 dubbele bindingen in kunt hebben; en dan probeer je die zo lang mogelijk te nemen.

In dit geval is het dus geen hexeen met een dubbelgebonden substituent, maar een pentadieen.

In sommige gevallen zal je wél een dubbelgebonden substituent hebben; dan wordt het voorvoegsel methyleen als het een enkel C-atoom betreft (dus =CH2 als substituent)

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Organische Nomenclatuur

Aaah ok bedankt , verklaart veel van mijn foutjes denk ik ,
Als ik het dus nu snap is de oplossing voor dit dus
4-Broom-2-MethylPent-1,3-een?

Berichten: 86

Re: [scheikunde] Organische Nomenclatuur

Ziet voor een groot deel goed uit maar kijk nog eens goed, is dat een methylgroep op positie 2?

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Organische Nomenclatuur

FructoseFather schreef: ma 15 jun 2020, 09:48 Ziet voor een groot deel goed uit maar kijk nog eens goed, is dat een methylgroep op positie 2?
Aah nee idd is een Ethyl groep , ook moet het Dieen zijn denk ik dus is het uiteindelijk:
4-Broom-2-EthylPent-1,3-dieen

Berichten: 86

Re: [scheikunde] Organische Nomenclatuur

Ik denk dat dit klopt zo!
Je mag de hoofdletters ook klein maken hoor.
Dan wordt het 4-broom-2-ethylpent-1,3-dieen of wat ook mag volgens mij is 4-broom-2-ethyl-1,3-pentadieen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] Organische Nomenclatuur

4-broom-2-ethylpenta-1,3-dieen volgens de meest recente richtlijnen (2013); 4-broom-2-ethyl-1,3-pentadieen voor de richtlijnen uit 2003.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Organische Nomenclatuur

4-broom-2-ethylpenta-1,3-dieen is de correcte naam voor deze verbinding volgens de meest recente richtlijnen.

Reageer