[scheikunde] Titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Titratie

Zou iemand mij kunnen helpen met de volgende 2 vragen ? Ik kom er niet uit.

Bereken hoeveel ml 0,500 M natronloog je zou verbruiken.
Je hebt 3 gram Aspirine en deze 3 gram Aspirine los je op in maatkolf van 100 ml.
Hiervan pipetteer je 35,00 ml (Aspirineoplossing).

Deze oplossing verdun je 5x.

Hoe bereken ik dit ?

Je pipetteert 10,00 ml van deze verdunde oplossing en titreert met 0,500 M natronloog.

b. Bereken hoeveel ml van deze loog je nodig hebt bij de titratie als je mag uitgaan van een gehalte van 82 m % acetylsalicylzuur in Aspirine.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.246

Re: [scheikunde] Titratie

Tsubuki schreef: wo 01 jul 2020, 14:58 Je hebt 3 gram Aspirine en deze 3 gram Aspirine los je op in maatkolf van 100 ml.
Hiervan pipetteer je 35,00 ml (Aspirineoplossing).

Deze oplossing verdun je 5x.

Hoe bereken ik dit ?
hoe bereken je wàt ?

stoichiometrie is een kwestie van steeds drie dingen bij elkaar houden: getal-eenheid-stof

dus voordat je gaat rekenen vraag je je af van welke stof (hier aspirine, of acetylsalicylzuur, of water) je gegevens wil, en in welke eenheid. (mol, gram, liter en/of combinaties van die drie, zoals mol/L, g/mol etc)
Dat is dan veelal al meer dan de helft van de oplossing van je vraagstuk.

Berichten: 86

Re: [scheikunde] Titratie

Als je oplosbaarheid buiten beschouwing laat kan je deze oefening oplossen. Als je oplosbaarheid erbij neemt zal het oplossen van de 3 gram aspirine niet kunnen in 100 mL water. Het oplosbaarheidsproduct van aspirine is 3 gram/liter je zal dus (bij 20°C) 1 liter water nodig moeten hebben om die 3 gram volledig op te lossen.

Als je het buiten beschouwing laat kan je de volgende stappen doen:

1) Bereken de concentratie van de aspirine oplossing als je 3 g oplost in 100 mL water.
2) Schrijf je titratievergelijking uit en kijk hoeveel mol aspirine er reageert met hoeveel mol NaOH bij het equivalentiepunt.
3) Berekenen de concentratie van de 5x verdunde aspirineoplossing. Als je een oplossing verdund met een factor 5 dan neemt de concentratie met een factor 5 af.
4) Tenslotte wordt er 10 mL van die 5x verdunde oplossing getitreerd met een onbekende hoeveelheid NaOH. Je kan eerst het aantal mol aspirine in die 10 mL berekenen, je hebt de concentratie van de 10 mL en het volume. Daarna kan je de verhouding uit bij equivalentiepunt van de tiratiereactie gebruiken om het aantal mol NaOH te vinden en dan met de concentratie van die NaOH oplossing het volume te vinden dat je nodig hebt voor de tiratie.

Een tekening maken van de oplossing kan ook handig zijn. Let wel op met eenheden, specifieer ook steeds met wat je gaat verdunnen want dat hoeft niet persee water te zijn (voor dit vraagstuk wel). Ik kom een zeer klein volume uit van ongeveer 0,666 mL. Probeer het eens uit te schrijven en post je probeersels ook steeds als je een vraag stelt met berekeningen.

Groetjes

Reageer