[natuurkunde]snelheid van een kogel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 250

[natuurkunde]snelheid van een kogel

Dag iedereen,

ik heb een bijkomende vraag bij deze vraag. Ik weet dat de snelheid van de horizontale component overal hetzelfde is, dus het maakt niet uit welke punt ik neem. Maar stel als ze zouden vragen om de verticale component te berekenen, hoe zou ik dit dan moeten doen? Zou ik dan 2 punten moeten nemen en dan min elkaar moeten doen( vb de snelheid op 5m en de snelheid op 10m) en dan delen door de tijdsintervaL?

Alvast bedankt!
ol.PNG

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: [natuurkunde]snelheid van een kogel

Om te beginnen had er bij moeten staan dat het in vacuum gebeurt anders is de horizontale snelheid niet constant.

Snelheid is afgelegde weg gedeeld door de verstreken tijd. Je zou dus het verschil in hoogte kunnen delen door 0,1 s, dan heb je de gemiddelde verticale snelheid in dat interval.

Berichten: 250

Re: [natuurkunde]snelheid van een kogel

Xilvo schreef: di 07 jul 2020, 19:57 Om te beginnen had er bij moeten staan dat het in vacuum gebeurt anders is de horizontale snelheid niet constant.

Snelheid is afgelegde weg gedeeld door de verstreken tijd. Je zou dus het verschil in hoogte kunnen delen door 0,1 s, dan heb je de gemiddelde verticale snelheid in dat interval.
oh ja ik zie het, danku! En dus de snelheid zou niet overal hetzelfde zijn, aangezien deze versnelt en vertraagt. Maar uw versnelling zal dan toch wel overal hetzelfde zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: [natuurkunde]snelheid van een kogel

De versnelling zal gelijk zijn aan de versnelling van de zwaartekracht, ca 10 m/s2.
Dat is 10 m/s per seconde.

In 0,1 seconde zal de (verticale ) snelheid dus ongeveer 1 m/s moeten veranderen.

Berichten: 3.780

Re: [natuurkunde]snelheid van een kogel

Ja, dus je kunt maximaal gebruik maken van de gegevens die je hebt gekregen. Welke formules ken je voor afstand, snelheid en versnelling? en kun je nog een interessant gegeven uit de grafiek halen? je weet de maximale hoogte en je weet ook nog op welke horizontale afstand die optreedt en je weet het verband tussen horizontale afstand en tijd. Dus dat samen moet je toch iets slims mee kunnen als je daarmee de formule voor verticale afstand als functie van de tijd kunt opschrijven?

Berichten: 250

Re: [natuurkunde]snelheid van een kogel

ik snap het nu volledig, enorm bedankt allebei!

Reageer