[natuurkunde] kernfysica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 250

[natuurkunde] kernfysica

Dag iedereen,

ik vroeg me af waarom je bij deze oefening niets moet doen met de 1200g. Als deze er niet bij vermeld was vond ik het makkelijk het antwoord te vinden, maar de massa doet me twijfelen omdat ik niet weet waarom het niet gebruikt wordt.
om.PNG

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: [natuurkunde] kernfysica

Stephkee schreef: do 16 jul 2020, 17:52 Dag iedereen,

ik vroeg me af waarom je bij deze oefening niets moet doen met de 1200g.
Omdat je het (inderdaad) niet nodig hebt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [natuurkunde] kernfysica

Tja, dat "waarom" is een vraag die lastig is te beantwoorden. Ook al omdat er behoorlijk met deze vraag is geknoeid.

Heeft alles weg van één van de vele twijfelachtige oefenvragen voor het toelatingsexamen arts/tandarts die overal rondzwerven.
Zie de tekst:
"---HEEFT een oorspronkelijke radio-activiteit---"
"---WAS de oorspronkelijke massa---"
Dat soort slordigheden ben ik niet gewend van de èchte vragen die bekend zijn.

Maar hoe dan ook, die 1200 g is hier inderdaad overbodige informatie, die op zijn allerbest dient om je naar het verkeerde antwoord A te lokken (wanneer je het gevonden aantal radioactieve kernen vermenigvuldigt met 1200 g ipv met 14 u.)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: [natuurkunde] kernfysica

Kan het zijn dat het juiste antwoord er niet bij staat?
C14.png
C14.png (8.64 KiB) 2062 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: [natuurkunde] kernfysica

ukster schreef: do 16 jul 2020, 20:00 Kan het zijn dat het juiste antwoord er niet bij staat?
Ik kom op een antwoord dat er bij staat, en zonder die 1200 gram te gebruiken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [natuurkunde] kernfysica

ukster schreef: do 16 jul 2020, 20:00 Kan het zijn dat het juiste antwoord er niet bij staat?
volgens mij ga jij er hier van uit dat 1 op de 1012 C-atomen in atmosferisch koolstof de C-14 isotoop zal betreffen.
Dat is ruwweg correct, en geeft je dan ook een ruwweg kloppend antwoord (dwz, orde van grootte is correct) . Maar dat gehalte is geen algemene kennis, staat ook niet in een tabellenboek dat bij deze stof hoort, en jouw aanpak leidt dan ook niet tot het gevraagde antwoord.

Reageer