[biologie] Mitose en meiose

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 250

[biologie] Mitose en meiose

Dag iedereen,

ik weet dat uw mitose een normale deling is, dus niet plaats vind in de geslachtscellen. Maar bij het studeren ben ik een beetje in de war geraakt. Er wordt gesproken over 23 paar chromosomen, en deze zullen dan een chromatide bijkrijgen, uiteindelijk delen etc. Maar een van de 23 paar zijn toch geslachtscellen? delen deze dan ook? of hoe zit dat, want bij meiose werk je toch ook met 23 paar?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: [biologie] Mitose en meiose

Het product van meiose is een haploïde geslachtscel, het product van mitose een diploïde normale cel. Elke cel heeft inderdaad 23 chromosomenparen. Je haalt chromosomen en cellen een beetje door elkaar:
Maar een van de 23 paar zijn toch geslachtscellen?
Elke cel heeft 23 chromosomenparen! Twee belangrijke dingen: geslachtscellen zijn haploïd, terwijl normale cellen diploïd zijn; geslachtscellen komen voort uit meiose, normale cellen uit mitose.
Ik hoop dat dat het duidelijk maakt!

Berichten: 250

Re: [biologie] Mitose en meiose

Astro schreef: ma 03 aug 2020, 18:01 Het product van meiose is een haploïde geslachtscel, het product van mitose een diploïde normale cel. Elke cel heeft inderdaad 23 chromosomenparen. Je haalt chromosomen en cellen een beetje door elkaar:
Maar een van de 23 paar zijn toch geslachtscellen?
Elke cel heeft 23 chromosomenparen! Twee belangrijke dingen: geslachtscellen zijn haploïd, terwijl normale cellen diploïd zijn; geslachtscellen komen voort uit meiose, normale cellen uit mitose.
Ik hoop dat dat het duidelijk maakt!
Dus een lichaam bestaat uit 46 chromosomen en een paar vertelt iets over het geslacht, dit kan je dan aflezen op uw karyogram. Verder bestaat ook elke cel in het lichaam uit 23 paar chromosomen. Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: [biologie] Mitose en meiose

Dat klopt helemaal!

Berichten: 250

Re: [biologie] Mitose en meiose

Astro schreef: ma 03 aug 2020, 19:05 Dat klopt helemaal!
Hartelijk dank!!

Reageer