[natuurkunde] lichtsterkte lampen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 250

[natuurkunde] lichtsterkte lampen

hoe kan ik bij deze oefening weten of het a of b moet zijn? wat is het verschil tussen zorgen voor een kortsluiting en gewoon losdraaien?
Bijlagen
PPPPPPPPP.PNG

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] lichtsterkte lampen

Stephkee schreef: vr 07 aug 2020, 11:29 wat is het verschil tussen zorgen voor een kortsluiting en gewoon losdraaien?
Wat denk je zelf?

Berichten: 250

Re: [natuurkunde] lichtsterkte lampen

klazon schreef: vr 07 aug 2020, 11:40
Stephkee schreef: vr 07 aug 2020, 11:29 wat is het verschil tussen zorgen voor een kortsluiting en gewoon losdraaien?
Wat denk je zelf?
Volgens mij zal er bij kortsluiting geen stroom worden verbruikt , enkel bij l4. Ik heb werkelijk geen idee wat er bij losdraaien zal gebeuren

Technicus
Berichten: 1.151

Re: [natuurkunde] lichtsterkte lampen

Losdraaien is hetzelfde als het draadje doorknippen.. Helpt dat?

Je kan 4 schema's teken. Voor elke optie 1.
Kortsluiten is een draadje parallel aan het lampje
Losdraaien is het draadje van het lampje doorknippen.

Berichten: 250

Re: [natuurkunde] lichtsterkte lampen

CoenCo schreef: vr 07 aug 2020, 12:51 Losdraaien is hetzelfde als het draadje doorknippen.. Helpt dat?

Je kan 4 schema's teken. Voor elke optie 1.
Kortsluiten is een draadje parallel aan het lampje
Losdraaien is het draadje van het lampje doorknippen.
oh danku wel!!! ik snap het, als je het draadje doorknipt, gaat de stroom door de andere lampjes en wordt er dus een deel van de stroom verbruikt toch?

Technicus
Berichten: 1.151

Re: [natuurkunde] lichtsterkte lampen

Dat ligt er maar net aan welk draadje je doorknipt.
Dus:
*teken de 4 schema's (en plaats die hier)
*bereken voor elk schema hoeveel vermogen de bron levert. Desnoods neem je aan dat elke lamp een interne weerstand van 1 Ohm heeft.
*kies het schema met het hoogste vermogen als juiste antwoord.

Berichten: 1.816

Re: [natuurkunde] lichtsterkte lampen

Waarom van alles berekenen? Nergens voor nodig, kost tijd en geeft geen inzicht.

Aan TS : Losdraaien snap je al, nu kortsluiten nog. Bij een kortsluiting heb je een vrije stroomdoorgang (de stroom slaat dan de kortgesloten lampen over en is de weerstand v/de lamp onbelangrijk, kun je als draad tekenen. Zelfde als je ineens 2 of meer lampen kort sluit. En dat inzicht, daarover gaat het in dit vraagstuk. Svp niet alles kortsluiten, want dan brandt niets meer :)

Technicus
Berichten: 1.151

Re: [natuurkunde] lichtsterkte lampen

Thionyl schreef: vr 07 aug 2020, 15:14 Waarom van alles berekenen? Nergens voor nodig, kost tijd en geeft geen inzicht.
Maar als dat inzicht er nog niet is (zoals nu), wat dan?
En wat als de volgende keer de opgave is dat je het ook aan moet tonen? Dan kom je er niet met een gokje.

Berichten: 250

Re: [natuurkunde] lichtsterkte lampen

Ik snap het nu inderdaad, wat geel gemarkeerd is, is de weg. En enkel bij A zal je zo veel mogelijk stroom hebben aangezien dit niet wordt verdeeld met andere weerstanden! Allen hartelijk dank! :)
5EEC81AE-80DB-4099-AA99-FE4D9305E70D.jpeg

Berichten: 1.816

Re: [natuurkunde] lichtsterkte lampen

Berekenen kost veel te veel tijd en dat heb je meestal niet, bij bijv een examen. Dat inzicht gaat wel komen en dus bespaart dat TS later kostbare tijd. Op jouw manier verkrijgt TS dat inzicht zeker niet, terwijl dit vraagstuk juist voor inzicht is gemaakt. Niet met aannames enz van bijv 1 Ohm en berekeningen enz. Kortsluiten is overslaan, is effe handiger.
En aantonen later, is een vervolg vraag, dan heb je de eerste punten al binnen en nu niet aan de orde
O ja, inzicht is bepaald geen gokje.

We zullen wel zien of TS dat inzicht verkrijgt en anders helpen we wel een handje. Neem aan jij ook.
En anders geven we TS toch nog een controle vraag??

TS: zag je bericht net te laat. Zo te zien snap je het.

Zin in een controle vraag?

Berichten: 250

Re: [natuurkunde] lichtsterkte lampen

Inderdaad ik snap het nu volledig dankzij jullie, enorm bedankt daarvoor!

Berichten: 1.816

Re: [natuurkunde] lichtsterkte lampen

Goed gedaan. Als de vraag was geweest om de lichtsterkte het kleinst te maken, was B het antwoord geweest.

Reageer