[natuurkunde] (x)t grafiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 250

[natuurkunde] (x)t grafiek

kan iemand mij aub helpen met deze oefening. Ik weet dat het zwz niet a noch c is, aangezien je rechte nodig hebt in je grafiek. Mijn vraag is nu hoe kan ik zien welke het is. Want ik probeerde de verplaatsing te berekenen onder de vt grafiek en dan kwam ik uit op 10 m, dus ik dacht dat het dan d zou zijn, maar dat klopt niet.
grafiek.PNG

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [natuurkunde] (x)t grafiek

er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken:
Stephkee schreef: vr 07 aug 2020, 19:02 Ik weet dat het zwz niet a noch c is, aangezien je rechte nodig hebt in je grafiek.
Ik weet niet wat jij verstaat onder "rechte"maar ik zie slechts rechten.
Ik zou eerder zeggen dat a en c niet meedoen omdat in beide gevallen het voorwerp geheel stilstaat gedurende 5 seconden, terwijl de vt grafiek een constante snelheid geeft. En dan bovendien ineens geheel als bij toverslag meters verderop springt binnen een tijd 0. Idioot, en doen dus niet mee .
vt.PNG
vt.PNG (5.67 KiB) 1310 keer bekeken
optie 1: we zien dat het voorwerp zich de eerste 5 seconden verplaatst met 4 m/s, en dus 20 meter verderop komt.
Welke grafiek komt daarmee overeen?

optie 2: we zien dat de snelheid eerst positief is, dan negatief (oftewel, voorwerp gaat eerst één kant op, daarna terug)
Welke grafiek komt daarmee overeen?

Berichten: 250

Re: [natuurkunde] (x)t grafiek

Jan van de Velde schreef: vr 07 aug 2020, 19:24 er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken:
Stephkee schreef: vr 07 aug 2020, 19:02 Ik weet dat het zwz niet a noch c is, aangezien je rechte nodig hebt in je grafiek.
Ik weet niet wat jij verstaat onder "rechte"maar ik zie slechts rechten.
Ik zou eerder zeggen dat a en c niet meedoen omdat in beide gevallen het voorwerp geheel stilstaat gedurende 5 seconden, terwijl de vt grafiek een constante snelheid geeft. En dan bovendien ineens geheel als bij toverslag meters verderop springt binnen een tijd 0. Idioot, en doen dus niet mee .

vt.PNG

optie 1: we zien dat het voorwerp zich de eerste 5 seconden verplaatst met 4 m/s, en dus 20 meter verderop komt.
Welke grafiek komt daarmee overeen?

optie 2: we zien dat de snelheid eerst positief is, dan negatief (oftewel, voorwerp gaat eerst één kant op, daarna terug)
Welke grafiek komt daarmee overeen?
ik heb altijd geleerd dat een je bij een erb grafieken dit zal hebben : vt-grafiek een horizontale rechte en de xt grafiek zal dan een schuine rechte veroorzaken.

Optie 1: dan zie ik inderdaad dat b ook 20m heeft en d 10m

optie 2: ik zie inderdaad dat bij uw vt grafiek je 2 verschillende tekens hebt tot 5s, en dit heb je ook bij b, bij d zijn de tekens niet veranderd pas na de 5 seconde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [natuurkunde] (x)t grafiek

Stephkee schreef: vr 07 aug 2020, 22:32
ik heb altijd geleerd dat een je bij een erb grafieken dit zal hebben : vt-grafiek een horizontale rechte en de xt grafiek zal dan een schuine rechte veroorzaken.
dat is een verkeerde manier om fysica te "leren" .
interpreteer die grafieken.
vt-grafiek een horizontale rechte
Op welk tijdstip je ook kijkt, je leest dezelfde snelheid af.
interpretatie: snelheid is onveranderlijk in de tijd, constante snelheid dus.
xt grafiek zal dan een schuine rechte veroorzaken
interpretatie: elke seconde neemt de afstand evenveel toe (of af) , constante snelheid dus

Berichten: 250

Re: [natuurkunde] (x)t grafiek

Jan van de Velde schreef: za 08 aug 2020, 09:06
Stephkee schreef: vr 07 aug 2020, 22:32
ik heb altijd geleerd dat een je bij een erb grafieken dit zal hebben : vt-grafiek een horizontale rechte en de xt grafiek zal dan een schuine rechte veroorzaken.
dat is een verkeerde manier om fysica te "leren" .
interpreteer die grafieken.
vt-grafiek een horizontale rechte
Op welk tijdstip je ook kijkt, je leest dezelfde snelheid af.
interpretatie: snelheid is onveranderlijk in de tijd, constante snelheid dus.
xt grafiek zal dan een schuine rechte veroorzaken
interpretatie: elke seconde neemt de afstand evenveel toe (of af) , constante snelheid dus
Danku dat is veel duidelijker!

Reageer