[natuurkunde] serie en parallel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 250

[natuurkunde] serie en parallel

Ik vind het bij zulke oefeningen heel moeilijk om te zien wat er in serie en wat er in parallel staat. Ik zie bijvoorbeeld wel duidelijk dat Ra en Rb is serie staan en dat zij dan zwz in parallel staan met Rc. Maar dan zit ik wat vast bij Rd. Ik dacht dat dit dan ook in paralel zou staan met de rest, aangezien de knooppunten, maar dat klopt niet
pm.PNG

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [natuurkunde] serie en parallel

Stephkee schreef: za 08 aug 2020, 13:06 Ik vind het bij zulke oefeningen heel moeilijk om te zien wat er in serie en wat er in parallel staat.
dan pak je een paar kleurpotloden, en ga je stroomkringen kleuren, van plus naar min, eerst de kortste pad (rood), dan de tweede kortste, etc, net zo lang tot je alles hebt gehad.
stroomkring.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: [natuurkunde] serie en parallel

Stephkee schreef: za 08 aug 2020, 13:06 Ik zie bijvoorbeeld wel duidelijk dat Ra en Rb is serie staan en dat zij dan zwz in parallel staan met Rc.
Twee weerstanden staan in serie als ze, waar ze op elkaar aangesloten zijn, nergens anders verbinding mee maken.
Uitzondering is als die verbinding met een (ideale) spanningsmeter is, die heeft een oneindig grote weerstand dus heeft geen invloed.
Dus Ra en Rb staan inderdaad in serie.

Ze staan niet parallel met Rc; hier staat de stroommeter parallel aan Ra+Rb.

Berichten: 250

Re: [natuurkunde] serie en parallel

Jan van de Velde schreef: za 08 aug 2020, 13:19
Stephkee schreef: za 08 aug 2020, 13:06 Ik vind het bij zulke oefeningen heel moeilijk om te zien wat er in serie en wat er in parallel staat.
dan pak je een paar kleurpotloden, en ga je stroomkringen kleuren, van plus naar min, eerst de kortste pad (rood), dan de tweede kortste, etc, net zo lang tot je alles hebt gehad.

stroomkring.png
met welke stroomkring moet ik dan gaan werken? de rode?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [natuurkunde] serie en parallel

met allemaal. Maar nu kun je duidelijk zien wat parallel staat met wat, of in serie

Berichten: 1.816

Re: [natuurkunde] serie en parallel

Dat is duidelijk Jan, maar staat het juiste antwoord er wel bij? Oeps ja dus, maar wel gemeen .
Laatst gewijzigd door Thionyl op za 08 aug 2020, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: [natuurkunde] serie en parallel

Loopt er stroom door Ra en Rb?

Berichten: 3.780

Re: [natuurkunde] serie en parallel

dit zijn van die typische sommetjes waar je eerst een kwartier van alles aan het uitrekenen gaat en dan uiteindelijk tot de conclusie komt dat er iets speciaals aan de hand is en je in een keer het antwoord had kunnen zien. Wees daar dus op bedacht want heel veel sommetjes gaan zo sneaky

Berichten: 250

Re: [natuurkunde] serie en parallel

Ik heb wel altijd geleerd dat de stroom doorheen de 'makkelijkste weg ' gaat, dus als er een draad zonder weerstand is, zal het dan ook hier doorheen gaan. Dus dan gaat de stroom in dit geval doorheen A, Rc en Rd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: [natuurkunde] serie en parallel

Stephkee schreef: za 08 aug 2020, 19:41 Ik heb wel altijd geleerd dat de stroom doorheen de 'makkelijkste weg ' gaat, dus als er een draad zonder weerstand is, zal het dan ook hier doorheen gaan. Dus dan gaat de stroom in dit geval doorheen A, Rc en Rd?
Ja, dat klopt.De 'blauwe' stroom in de tekening van Jan is nul.

Berichten: 250

Re: [natuurkunde] serie en parallel

Jan van de Velde schreef: za 08 aug 2020, 15:11 met allemaal. Maar nu kun je duidelijk zien wat parallel staat met wat, of in serie
Oh nu zie ik wat u bedoeld, dus degene die een zelfde stroomkring hebben, staan dan in serie? en degene die niet door een zelfde stroomkring gaan, staan dan in parallel?

Berichten: 1.816

Re: [natuurkunde] serie en parallel

Er bestaat geen ideale Amp. meter, dat is punt 1. Maar omdat duidelijk in de opgave staat dat haar interne weerstand nul is, kun je er ook gewoon een draad voor tekenen. Daarmee zijn Rc en Rb kortgesloten en tellen niet meer mee. Blijft over Ra en Rb en die staan parallel, maar de Amp.meter meet alleen de stroom door ???. Vandaar moet het antwoord wel te vinden zijn.

Blijf het een gemeen vraagstuk vinden, omdat je moet zien dat Ra niet gemeten wordt qua stroom Dat Rc en Rd niet meetellen en dus alleen Rb een uitslag geeft op de Amp. meter. En dan nog berekenen ook.

Berichten: 3.780

Re: [natuurkunde] serie en parallel

Stephkee schreef: za 08 aug 2020, 19:43 en degene die niet door een zelfde stroomkring gaan, staan dan in parallel?
Dat hoeft niet altijd. De definitie van parallel is als een stroompad zich ergens vertakt en verderop die vertakking weer samenkomt. Dus zou je op basis daarvan kunnen concluderen welke van de volgende zaken parallel staan?
1) de spanningsbron en Rd?
2) Ra en de amperemeter?
3) de serieschakeling van Ra en Rb en de amperemeter?
4)de amperemeter en Rc?
5) de amperemeter en de serieschakeling van Rc en (de spanningsbron en Rd) parallel ?

Berichten: 3.780

Re: [natuurkunde] serie en parallel

o ja nog vergeten:
6) Rc + Rb en de amperemeter?

Berichten: 3.780

Re: [natuurkunde] serie en parallel

Ik ben wel benieuwd of stephkee nu voldoende denkt te weten om de som op te lossen en inzicht heeft in parallel en serie.

Reageer