[natuurkunde] Hydrostatische druk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 250

[natuurkunde] Hydrostatische druk

ik vroeg me af, waarom je bij deze oefening de 15cm niet meetelt, aangezien hier ook vloeistof in zit?
Bijlagen
MM.PNG

Technicus
Berichten: 1.151

Re: [natuurkunde] Hydrostatische druk

Als er door het luchtslangetje lucht de fles in stroomt, zal tpv de aansluiting de druk atmosferisch zijn. In de fles heerst boven het vloeistofpeil dan een lichte onderdruk.

Berichten: 3.860

Re: [natuurkunde] Hydrostatische druk

CoenCo schreef: wo 12 aug 2020, 15:51 Als er door het luchtslangetje lucht de fles in stroomt, zal tpv de aansluiting de druk atmosferisch zijn. In de fles heerst boven het vloeistofpeil dan een lichte onderdruk.
Dat is wel at er gebeurt, maar misschien goed om ook oorzaak en gevolg te snappen. Ik zie het dan zo voor me:
zonder lucht slangetje zal de vloeistof er eerst uitstromen en daardoor onderdruk maken net zolang tot de onderdruk bovenin de fles gelijk is aan het totale hoogteverschil van 80+15 cm. daardoor staat er op het punt waar het luchtslangetje inkoppelt een onderdruk van 15cm vloeistof. Als je nu het luchtslangetje toevoegt zal daardoor lucht naar binnen borrelen en zal de druk bovenin de fles toenemen totdat de geen drukverschil meer is 15 cm onder het oppervlak. Dat is dus het evenwicht wat zich in gaat stellen.

Berichten: 3.860

Re: [natuurkunde] Hydrostatische druk

Het zit denk ik toch nog iets anders:
onder lucht slangetje zal de vloeistof er eerst uitstromen en daardoor onderdruk maken net zolang tot de onderdruk bovenin de fles gelijk is aan het totale hoogteverschil van 80+15 cm. daardoor staat er op het punt waar het luchtslangetje inkoppelt een onderdruk van 80cm vloeistof. Als je nu het luchtslangetje toevoegt zal daardoor lucht naar binnen borrelen en zal de vloeistof daardoor gaan stromen en aangevuld worden met lucht met een druk van 0 bij het luchtslangetje er staat dan een drukverschil van 80 cm over het slangetje wat de stroming in stand houdt.als je nu het slangetje dichthoudt dan is er een druk van 80 cm onderaan het slangetje en 0 bij de luchtinlaat en -15 bovenin het flesje. Dus dan kun je via newton 9.81 uitrekenen welk antwoord het is.

Berichten: 250

Re: [natuurkunde] Hydrostatische druk

HansH schreef: wo 12 aug 2020, 20:11 Het zit denk ik toch nog iets anders:
onder lucht slangetje zal de vloeistof er eerst uitstromen en daardoor onderdruk maken net zolang tot de onderdruk bovenin de fles gelijk is aan het totale hoogteverschil van 80+15 cm. daardoor staat er op het punt waar het luchtslangetje inkoppelt een onderdruk van 80cm vloeistof. Als je nu het luchtslangetje toevoegt zal daardoor lucht naar binnen borrelen en zal de vloeistof daardoor gaan stromen en aangevuld worden met lucht met een druk van 0 bij het luchtslangetje er staat dan een drukverschil van 80 cm over het slangetje wat de stroming in stand houdt.als je nu het slangetje dichthoudt dan is er een druk van 80 cm onderaan het slangetje en 0 bij de luchtinlaat en -15 bovenin het flesje. Dus dan kun je via newton 9.81 uitrekenen welk antwoord het is.
Danku !! :)

Reageer