[scheikunde] chemische reactie ja of nee?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] chemische reactie ja of nee?

Hoi!

ik was een project aan het doen voor school door zelf verf te maken. en ik vroeg me wat af. ik heb volgende week pas weer scheikunde, en mijn docent is niet bereikbaar via de mail.

is het opdrogen van verf een chemische reactie? ik weet dat er een faseverandering bij kamertemperatuur is, dus ik dacht van wel, maar als het komt door het verdampen van water bedacht ik em dat het misschien niet zo was. de verf is gemaakt van pigment en eigeel

mijn 2e vraag is of het mengen van pigment en eigeel een chemische reactie is. ik dacht dat er bij een suspentie de molecuulformule niet veranderd, maar dat wist ik ook niet zeker :?

Berichten: 391

Re: [scheikunde] chemische reactie ja of nee?

Hangt van het soort verf af, je hebt fysisch drogende verven, verven die drogen door reactie met luchtzuurstof en verven die drogen door bv vernetting van 2 componenten (2K lakken)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] chemische reactie ja of nee?

is het opdrogen van verf een chemische reactie? ik weet dat er een faseverandering bij kamertemperatuur is, dus ik dacht van wel, maar als het komt door het verdampen van water bedacht ik em dat het misschien niet zo was. de verf is gemaakt van pigment en eigeel
Het valt niet te verwachten dat als je na het drogen weer water toevoegt dat je weer het oorspronkelijke eiwit uit de dooier terugkrijgt. Het eiwit zal na drogen gedenatureerd zijn, dat betekent dat er een blijvende verandering van de eiwitstructuur heeft plaats gevonden en dat kun je dan dus inderdaad beschouwen als een scheikundig proces.
mijn 2e vraag is of het mengen van pigment en eigeel een chemische reactie is. ik dacht dat er bij een suspentie de molecuulformule niet veranderd, maar dat wist ik ook niet zeker
Als het alleen om mengen gaat veranderen de stoffen uit de emulsie niet en gaat het dan inderdaad dus om een natuurkundig en niet om een scheikundig proces.

Reageer