[scheikunde] Chemie tussen stoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 68

[scheikunde] Chemie tussen stoffen

Hallo

Ik zit hier met een probleem. Ik ben dus niet goed in natuurkunde maar ik heb proberen te achterhalen of wat de reactieschema van ijzersulfide is. Ik weet wel al dat de recatievergelijking Fe + S → FeS is. Maar het reactieschema weet ik niet. ik denk dat het reactieschema ijzer+zwavel → ijzersulfide is. maar ik weet het niet zeker. Ook zie ik de fout niet in de reactievergelijking: 2 Fe + 2 S → 2 FeS. Kan iemand me helpen met die 2 problemen aub?

Groeten
JKB

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: [scheikunde] Chemie tussen stoffen

JKB schreef: wo 23 sep 2020, 15:47 ik denk dat het reactieschema ijzer+zwavel → ijzersulfide is.
correct. Dat is dus de woordelijke beschrijving van de beginstoffen respectievelijk reactieproduct(en)
JKB schreef: wo 23 sep 2020, 15:47 Ik weet wel al dat de reactievergelijking Fe + S → FeS is.
dat is een vertaling naar symbolen van je reactieschema, en ook dat klopt wel, zij het dat zwavel als los atoom eigenlijk zelden voorkomt, eerder als een poly-atomair molecuul S8, maar ik durf niet te zeggen of jij op jouw niveau daarmee wordt "lastiggevallen".
Beter zou dus zijn Fe (s) + S8 (s) --> FeS (s)

en die reactievergelijking zouden we vervolgens kloppend moeten gaan maken, maar jouw
Fe + S → FeS
is dus eigenlijk al kloppend, links en rechts evenveel Fe respectievelijk S-atomen
JKB schreef: wo 23 sep 2020, 15:47 Ook zie ik de fout niet in de reactievergelijking: 2 Fe + 2 S → 2 FeS.
Die is ook niet zozeer fout, als wel niet ver genoeg vereenvoudigd. Als we dat goed vinden, dan is 1374 Fe + 1374 S → 1374 FeS óók helemaal goed, dwz die verhoudingen kloppen ook netjes, maar zo wordt het leven van een chemicus, vooral bij wat ingewikkelder reactievergelijkingen, nogal onoverzichtelijk.
Dus spreken we af, in kloppende reactievergelijkingen zijn de coëfficiënten gehele getallen, en zo klein mogelijk (dus de verhoudingen zo ver mogelijk vereenvoudigd) .

Duidelijk zo?

Berichten: 68

Re: [scheikunde] Chemie tussen stoffen

Ja superbedankt

Reageer