[scheikunde] Evenwichtsreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 333

[scheikunde] Evenwichtsreactie

Dag allemaal
Ik zit vast met deze vraag. Zou iemand mij hiermee willen helpen? Ik had al in gedachte om B en C gelijk te stellen want voor elke 1mol van B die ontstaat, ontstaat er ook 1mol van C dus dan zullen de concentraties ook gelijk zijn. Dus dan zou ik hebben 2= (B)^2 / [A]^2.
B38E7482-131E-480A-BB3B-4F7470A9CC75.jpeg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] Evenwichtsreactie

wetenschapperinspe schreef: za 26 sep 2020, 23:35 Ik had al in gedachte om B en C gelijk te stellen want voor elke 1mol van B die ontstaat, ontstaat er ook 1mol van C
behalve dat er, terwijl er nog geen C is gevormd, wèl al 2 mmol/L B aanwezig is.

Berichten: 333

Re: [scheikunde] Evenwichtsreactie

Jan van de Velde schreef: zo 27 sep 2020, 00:34
wetenschapperinspe schreef: za 26 sep 2020, 23:35 Ik had al in gedachte om B en C gelijk te stellen want voor elke 1mol van B die ontstaat, ontstaat er ook 1mol van C
behalve dat er, terwijl er nog geen C is gevormd, wèl al 2 mmol/L B aanwezig is.
Hoe kan ik dan best te werk gaan? Want ik snap de gegevens niet zo goed. Heb ik nu 5mmol en 2mmol bij mijn eerst evenwicht?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] Evenwichtsreactie

wetenschapperinspe schreef: zo 27 sep 2020, 01:01 Heb ik nu 5mmol en 2mmol bij mijn eerst evenwicht?
nee, reeds bij de start.

Na wegreageren van bijvoorbeeld 2 mmol A zou je dus(5-2=) 3 mmol A, (2+1=)3 mmol B en (0+1=)1 mmol C in het vat kunnen hebben
B dus altijd 2 mmol meer dan C

Berichten: 333

Re: [scheikunde] Evenwichtsreactie

Jan van de Velde schreef: zo 27 sep 2020, 01:07
wetenschapperinspe schreef: zo 27 sep 2020, 01:01 Heb ik nu 5mmol en 2mmol bij mijn eerst evenwicht?
nee, reeds bij de start.

Na wegreageren van bijvoorbeeld 2 mmol A zou je dus(5-2=) 3 mmol A, (2+1=)3 mmol B en (0+1=)1 mmol C in het vat kunnen hebben
B dus altijd 2 mmol meer dan C
Zou het kunnen dat er niets verandert? Want er wordt water toegevoegd (dus een verdunning), normaal gezien zou er dan een volumevermeerdering zijn en zou het evenwicht verschuiven naar het lid van de evenwichtsreactie met het grootste aantal opgeloste deeltjes. Maar in dit geval heeft zowel het linker als het rechterlijke evenveel deeltjes dus er is geen effect op het chemisch evenwicht door volumeverandering?

Berichten: 333

Re: [scheikunde] Evenwichtsreactie

De evenwichtsconcentraties zullen dan zijn [A] = 5mmol/l , (B)= 2mmol/l en (C)= 0 mmol/l

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] Evenwichtsreactie

nee, dat zijn de beginconcentraties.

de evenwichtsconcentraties bereken je via die evenwichtsconstante, en een stelseltje van vergelijkingen
\(2 = \frac{[B]\cdot [C]}{[A]^2}\)
waarbij je verder weet dat:
B = 2 + C (omdat er aanvankelijk al 2 mmol B is)
A = 5 - 2C (omdat uit 2 mmol A er 1 mmol C wordt gevormd)

Berichten: 333

Re: [scheikunde] Evenwichtsreactie

Jan van de Velde schreef: zo 27 sep 2020, 12:15 nee, dat zijn de beginconcentraties.

de evenwichtsconcentraties bereken je via die evenwichtsconstante, en een stelseltje van vergelijkingen
\(2 = \frac{[B]\cdot [C]}{[A]}\)
waarbij je verder weet dat:
B = 2 + C (omdat er aanvankelijk al 2 mmol B is)
A = 5 - 2C (omdat uit 2 mmol A er 1 mmol C wordt gevormd)
zou het kunnen dat de evenwichtsconcentratie van C dan 1,64 mmol is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] Evenwichtsreactie

ik vond wat minder, dus hoe kom jij aan je 1,64 mmol voor C?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] Evenwichtsreactie

Ik kom ook uit op concentratie C = 1,64 mmol/L .
In de evenwichtsvoorwaarde moet dan wel [A] vervangen worden door [A]2 in de noemer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] Evenwichtsreactie

Margriet schreef: ma 28 sep 2020, 00:35 In de evenwichtsvoorwaarde moet dan wel [A] vervangen worden door [A]2 in de noemer.
Oeps. :oops: Dat heb ik bij dezen verbeterd...

Reageer