Vitamine C-gehalte berekenen met DCPIP

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Vitamine C-gehalte berekenen met DCPIP

Hallo allemaal,
Ik moet een onderzoeksplan opstellen over hoe je vitamine C kan berekenen aan de hand van DCPIP. Hiervoor heb ik mijn inspiratie van deze bron gehaald: http://www.humble-bee.nl/vitC.pdf . Hier zeggen ze dat de mol massa van DCPIP 326,11 is, volgens mijn berekening is de mol massa 268,1. Het bizarre is dat ik de berekening van humble-bee al op 3 sites heb teruggevonden dus ik vreest dat ik fout zit. Ligt het misschien aan het toegevoegde azijnzuur?

Kan iemand mij helpen hoe je het vitamine C gehalte bepaalt. Je voegt 250 mL gedestilleerd water aan 46 mg DCPIP toe. Het vruchtensap heeft een volume van 10 mL. Ik heb al zowel de molaire concentratie (0,00069 mol/L) en de massa concentratie (0,184 g/L) van DCPIP berekent. Ik weet niet hoe het nu verder zit als er bv. 1 mL DCPIP-opl uit de buret nodig was om het vruchtensap met azijnzuur rood te kleuren.

Als iemand mij kan helpen laat het mij alsjeblieft weten want ik zit helemaal vast.

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: Vitamine C-gehalte berekenen met DCPIP

Vitamine C (ascorbinezuur) wordt geoxideerd tot dehydroascorbinezuur en DCPIP zal reduceren tot DCPIPH2
Dit gebeurt in een 1:1 ratio.

De halfreacties voor deze redoxreactie zijn:

Oxidatiereactie: Vitamine C --> dehydroascorbinezuur + 2H+ + 2e-

Reductiereactie: DCPIP +2H+ + 2e- --> DCPIPH2

Dat 1:1 ratio wilt zeggen dat bij equivalentiepunt van de titratie het aantal mol DCPIP dat je verbruikt hebt, equivalent is aan het aantal mol vitamine C is je erlenmeyer.

Berekeningen start bij het volgende:

aantal mol(vitamine C in de erlenmeyer) = aantal mol(DCPIP verbruikt)

Kan je hiermee al verder?

_____________________________________________________

Over die molmassa van 326 g/mol of 268 g/mol durf ik niet meteen een sluitende uitspraak te doen. Mij lijkt het 268 g/mol te moeten zijn.

Berichten: 9

Re: Vitamine C-gehalte berekenen met DCPIP

Bedankt om me al verder op weg te helpen maar kloppen mijn verdere berekeningen dan?
de massaconcentratie van DCPIP is gelijk aan 0,184 g/L, hieruit kan je dan de molaire concentratie berekenen door 268,1 g/mol te vermenigvuldigen met 0,184 g/L en die is dan gelijk aan 0,00067 mol/L

Stel dat je dan 1mL DCPIP hebt moeten toevoegen om te laten reageren met vitamine c:
0,001L x 0,00067 mol/L = 6,7.10^-7mol --> je weet dan dat 1 mol DCPIP reageert met 1 mol vitamine c: dus er is 6,7.10^-7 mol
m(vit. C) = 6,7.10^-7 mol x 176,1 g/mol = 0,0001g
dus dan weet je dat 1 mL DCPIP overeen komt met 0,1mg vitamine C

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: Vitamine C-gehalte berekenen met DCPIP

Mij lijkt dat juist!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Vitamine C-gehalte berekenen met DCPIP

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 9

Re: Vitamine C-gehalte berekenen met DCPIP

Klopt het dan dat er 0,1 mg vitamine C aanwezig is in het vruchtensap met een volume van 10 mL?
Want ik heb precies het volume van mijn vruchtensap (10ml) nergens gebruikt in mijn berekeningen dus is er hierin dan 0,1 mg vitamine C aanwezig of interpreteer ik dit fout?

Berichten: 9

Re: Vitamine C-gehalte berekenen met DCPIP

Klopt het dan dat er 0,1 mg vitamine C aanwezig is in het vruchtensap met een volume van 10 mL?
Want ik heb precies het volume van mijn vruchtensap (10ml) nergens gebruikt in mijn berekeningen dus is er hierin dan 0,1 mg vitamine C aanwezig of interpreteer ik dit fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: Vitamine C-gehalte berekenen met DCPIP

Als je 10 ml vruchtensap bij aanvang van het experiment had toegevoegd in de erlenmeyer dan zie je dat juist!

Er zit dan 0,1 mg vitamine C in 10 ml vruchtensap. De concentratie van vitamine C is dan 0,01 g/l

Berichten: 9

Re: Vitamine C-gehalte berekenen met DCPIP

Weet iemand welke berekeningen je moet doen wanneer je 10 mL vruchtensap tien keer hebt uitgedund?

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: Vitamine C-gehalte berekenen met DCPIP

Als die 10 ml vruchtensap afkomstig is van een 10x verdunning dan. Dan zal de concentratie van vitamine C in onverdunde vruchtensap een factor 10 hoger zijn, namelijk 0,1 g/l

Reageer