[scheikunde] reactie formules maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] reactie formules maken

hallo
voor een scheikunde verslag op 6 vwo moet ik verschillende reactie vergelijkingen maken om berekeningen te kunnen maken met mijn gevonden data. Wat ik moet doen komt als volgt: Geef de vergelijkingen van de reactie van verdund zwavelzuur met magnesiumlint en van verdund zwavelzuur met watervrij soda correct in ionen.
ik weet dat verdunt zwavel zuur HSO4- + H3O+ is
magnesiumlint is gewoon Mg (s)
en watervrij soda is Na2CO3X10 H20 (ik weet niet zeker of dit helemaal klopt)

de reacties die ik hierbij het opgesteldt zijn
Mg (s) + 2 H+ (H3O+) --> Mg 2+ + H2 (g)
H3O+ + CO3- --> H2O + HCO3-
omdat ik niet zeker weet of dit goed is en omdat ik van iemand anders een andere formules heb gehoord zou ik graag willen horen of dit dan goed of fout is.
alvast bedankt

groetjes Lieke
(p.s. ik moet deze vergelijkingen hebben voor de mol verhoudingen zodat ik het molair volume kan uitrekenen)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [scheikunde] reactie formules maken

Watervrije soda is soda zonder kristalwater. Dit zou in 6 vwo zeker bekend moetn zijn.
De eerste reactievergelijking klopt, de tweede niet. Wat gebeurt er als je een zuur aan een carbonaatoplossing toevoegt?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 2

Re: [scheikunde] reactie formules maken

de zuur en het carbonaat reageren omdat het carbonaat de sterkste base is. zou de reactie vergelijking
2 H3O+ + Na2CO3 --> 3 H2O + 2 Na+ + CO2 wel goed?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [scheikunde] reactie formules maken

Deze reactievergelijking klopt inderdaad, maar dit zou in 6 vwo zeker ook bekend moetn zijn.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer