[natuurkunde] 2013 - Juli Vraag 1 fluxgrafiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 485

[natuurkunde] 2013 - Juli Vraag 1 fluxgrafiek

Hoe moet je hieraan beginnen?
Bijlagen
2013.07.1.PNG

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [natuurkunde] 2013 - Juli Vraag 1

Dit kun je interpreteren als:
Een vrachtwagen rijdt door een tunnel. In de grafiek is in de tijd te zien welk deel van de vrachtauto zich in de tunnel bevindt
hoe lang is de vrachtwagen en hoe snel rijd hij?

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] 2013 - Juli Vraag 1

van 2 tot 4 en van 10 tot 12 seconden ondergaat het een fluxverandering. Dat is het enige dat ik hieruit kan halen
daartussen is het gehele stuk in het magnetisch veld, dus heel de oppervlakte A. φ=BA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [natuurkunde] 2013 - Juli Vraag 1

denk dan eens na waar voor- of achterkant van dat draadraam zich bevinden t.o.v. dat magneetveld op de tijdstippen a, b, c en d
fl.PNG

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [natuurkunde] 2013 - Juli Vraag 1

waarschuwing: deze grafiek is slecht getekend, waardoor zelfs bij zo nauwkeurig mogelijk aflezen niet goed kan worden besloten tussen twee antwoordopties.
Dit is dus geen originele vraag, of een belabberde weergave ervan. Gezien de dichtbijeenliggende antwoordopties in relatie tot de eis van aflezen vermoed ik dat 'ie niet origineel is. Ik ken geen originele vragen waar een afleesfout van rond de 5% in een grafiek zo vaag als deze je van het ene naar het andere antwoord doet springen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.563

Re: [natuurkunde] 2013 - Juli Vraag 1

dit vraagstuk is heel vreemd.
als ik het goed bekijk zijn antwoord a en antwoord b en antwoord c alledrie goed.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: [natuurkunde] 2013 - Juli Vraag 1

Als ik voor afleeswaardes
a=2,5
b=4,5
c=11
d=13
gebruik, dan kom ik weliswaar niet exact op één van de gegeven antwoorden maar wel dichtbij één ervan.
Maar duidelijk is de grafiek zeker niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [natuurkunde] 2013 - Juli Vraag 1

Xilvo schreef: za 26 dec 2020, 19:06 maar wel dichtbij één ervan.
en bijna net zo dicht bij een andere waarde. En dat is zeker niet typisch voor de toelatingsexamenvragen: die zitten intelligenter in elkaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: [natuurkunde] 2013 - Juli Vraag 1

De afstand tot de andere antwoorden is meer dan twee keer zo groot, zowel voor L als voor v, met de door mij afgelezen tijden.
Niet dat ik het een geweldige opgave vind, met zo'n onduidelijke grafiek.

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] 2013 - Juli Vraag 1

Jan van de Velde schreef: za 26 dec 2020, 18:18 denk dan eens na waar voor- of achterkant van dat draadraam zich bevinden t.o.v. dat magneetveld op de tijdstippen a, b, c en d

fl.PNG
op tijdstip a bevindt de voorkant van de blokdraad. Op tijdstip b de achterkant van de blokdraad. tijdstip c ook voorkant en d de achterkant

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [natuurkunde] 2013 - Juli Vraag 1

En daarmee kun je tussen twee van die tijdstippen ook een bijbehorende afstand afleiden, en dus een snelheid.

Probleem, zoals we al aanduidden hierboven, is dat het correct aflezen van die tijdstippen in deze grafiek problematisch is.

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] 2013 - Juli Vraag 1

is het antwoord dan a? Stel dat het 0,50m lang is, dan legt ze van 2-4s 50 cm af, dan 6 seconden met snelheid van 0,25m/s
tenslotte nog de laatste 2 seconden van 10-12 legt ze een afstand van 0,50 nog eens, in totaal is dat dan 50+50+6.12,5 is gelijk aan 250cm min een beetje omdat ik afrond tot 0,50m ipv 0,48m is dan 240cm
als we afspreken dat grafiek enkel gehele seconden aanduidt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [natuurkunde] 2013 - Juli Vraag 1

Van voorkant in tot voorkant uit (en dat is van mijn punten a naar c) is het 2,40 m.
2,40 m in een slecht af te lezen aantal seconden geeft een snelheid van ergens tussen de 0,27 en 0,28 m/s.
Het is dus a of c, met een lichte voorkeur voor c.

Met veronderstelde hele seconden (2, 4, 10 en 12 s) bij de markante punten van de grafiek is het 2,4 m in 8 s, en dus 0,30 m/s en een draadraamlengte van 60 cm.

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [natuurkunde] 2013 - Juli Vraag 1 fluxgrafiek

Ik heb nog een vraag hierover:

ik kom B uit.
v = dx/dt = L/2
v = dx/dt = (2,40 + 2L)/10

dit uitwerken geeft L = 0,80m en v = 0,40 m/s

waarom is dit fout?
Bijlagen
Capture18.PNG

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: [natuurkunde] 2013 - Juli Vraag 1 fluxgrafiek

workinghard schreef: ma 12 apr 2021, 09:52 Ik heb nog een vraag hierover:

ik kom B uit.
v = dx/dt = L/2
v = dx/dt = (2,40 + 2L)/10

dit uitwerken geeft L = 0,80m en v = 0,40 m/s

waarom is dit fout?
Omdat het moet zijn v = dx/dt = (2,40 + L)/10

De grafiek begint omhoog te gaan als de voorkant van het blokje het veld begint binnen te dringen en is weer nul als de achterkant het veld verlaat. De voorkant heeft dan 240 + L afgelegd.

Een tekening maken en je ziet het meteen.

Reageer