[natuurkunde] veldsterkte berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 68

[natuurkunde] veldsterkte berekenen

Hallo iedereen

ik moet dus proberen de veldsterkte te berekenen van het middelpunt van een solenoïde. ik heb zelf al wel kunnen berekenen dat als ik nu een solenoïde heb die een stroom van 5 Ampère doorvloeit, bestaat uit 400 windingen naast elkaar geplaatst over een afstand van 30 cm= 0,3 m, je een veldsterkte krijgt van ongeveer 6,7 Aw/m. Maar ik heb dus bij de volgende oefening nog een extra gegeven bij gekregen (de diameter is 4 cm=0,004 m) en nu weet ik niet hoe ik de oefening moet oplossen. Kan iemand mij daarbij helpen?

JKB
Ps: in de bijlagen zien jullie de gegevens om beter te begrijpen
Bijlagen
oefening elektriciteit.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: [natuurkunde] veldsterkte berekenen

In het middelpunt M van een éénwindingspoel bedraagt de veldsterkte H=I/(2R) [A/m]
Dus wat is dan de veldsterkte van vraag 30?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: [natuurkunde] veldsterkte berekenen

Iets klopt er niet aan vraag 30
Het is duidelijk geen solenoide!
Je zou hier de wet van Biot Savart moeten toepassen om de veldsterkte te vinden en dat lijkt me niet de bedoeling.
of misschien heb ik het verkeerd gelezen :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: [natuurkunde] veldsterkte berekenen

Bij een lange soleoïde bedraagt de magnetische veldsterkte in het midden van de spoel (spoel met meerdere windingen)
Waarbij je er van uit moet gaan dat de lengte L van de spoel vele malen groter is dan de diameter van de spoel:
Stel het aantal wingingen per lengteeenheid van de spoel op n/L .Door de sooel gaat een gelijkstroom I
Dan is de vector H in het midden van de spoel gelijk aan:
\(\vec{H}=\frac{n \dot I}{L} \)
het veld in de spoel is homogeen.
Eerste hoofdstelling van het magnetische veld.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: [natuurkunde] veldsterkte berekenen

JKB , sorry voor de fout Latex fout in mijn bericht.
Is gerepareerd, moderator
Als de solenoïde een lengte heeft die vele malen groter is dan de diameter dan geldt bij goede benadering dat het magnetisch veld in de spoel homogeen is.
DE magnetische veldsterkte in het midden van de spoel is dan bij goede benadering 2 keer zo groot als aan de uiteinden van de solenoïde.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: [natuurkunde] veldsterkte berekenen

Biot Savart.png
Biot Savart.png (5.94 KiB) 6017 keer bekeken
'
Voor x=1,5cm (het midden van het korte spoeltje):
Biot Savart expressie.png
Biot Savart expressie.png (4.25 KiB) 6017 keer bekeken

Reageer