[natuurkunde] Chemie ( stoichiometrie)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[natuurkunde] Chemie ( stoichiometrie)

Ik heb een vraag. Een stuk metaal wordt onderzocht door het te laten reageren met HCI. Het gevormde zout wordt vervolgens onderzocht en blijkt per metaalion twee chloorionen te bevatten. Wat is de naam van dit metaal als men weet dat er 0,175 g van dit onbekende metaal in deze reactie 435 mL diwaterstof (bij normomstandigheden) vormt?. Kan iemand mij helpen a.u.b?
Ik probeer om die te oplossing, en moet ik die formule gebruiken P.V = n.R.T, maar eerste de mol bepalen, ik stopte hier, :(

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] Chemie ( stocchiometrie)

435 mL H2, wat is daarvan het volume?

uit de algemene gaswet volgt dat 1 mol ideaal gas bij normomstandigheden 22,4 L volume inneemt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [natuurkunde] Chemie ( stocchiometrie)

Jan van de Velde schreef: do 21 jan 2021, 08:46 uit de algemene gaswet volgt dat 1 mol ideaal gas bij normomstandigheden 22,4 L volume inneemt
Dat is zo bij T = 273 K, maar ik denk dat we hier beter van de situatie bij T = 298 K uit kunnen gaan, dus dan kom je voor 1 mol gas op 24,5 L uit.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: [natuurkunde] Chemie ( stocchiometrie)

mathfreak schreef: do 21 jan 2021, 19:23 Dat is zo bij T = 273 K, maar ik denk dat we hier beter van de situatie bij T = 298 K uit kunnen gaan, dus dan kom je voor 1 mol gas op 24,5 L uit.
Dat ben ik niet met je eens. Bovendien komt de berekenig mooi uit bij gebruik van die 22,4 liter.
In gashoeveelheidsmeting geldt voor normaalcondities dat deze altijd bij 0 °C en 101 325 Pa zijn
[Wikipedia]

Reageer