[biologie] 8.07.'15 (mitose en meiose)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 485

[biologie] 8.07.'15 (mitose en meiose)

Waarom is het antwoord niet dat alles even is?
Mijn redenering is als volgt:
-78 chromosomen van de hond gaan in mitose eerst een replicatie, dus dit wordt 156, na de mitose zullen elke 2 dochtercellen 78 chromosomen bevatten.
-Nu in de meiose 1 zal er vooraf ook nog eens een replicatie plaatsvinden, dus hetzelfde als hierboven, 78 worden eerst 156 om dan weer aan elke dochtercel herverdeeld te worden onder de 2 dochtercellen met elke dochtercel nu 78 chromosomen.
-nu in meiose 2 zal het aantal chromosomen per dochtercel ook 39 zijn, aangezien een chromatide ook als chromosoom wordt beschouwd. Dus feitelijk heb je in meiose 2 van de 78 chromosomen dat ze zullen splitsen in chromatiden 78/2=39
Conclusie: even, even, oneven.
Waarom ben ik fout? Het antwoord is C
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Bijlagen
8.07.15.PNG

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [biologie] 8.07.'15 (mitose en meiose)

Het antwoord is C omdat:

Bij de mitose worden de 78 chromosomen allemaal op een rij geplaats in de metafase (dus er worden geen tetraden gevormd). In de daaropvolgende anafase worden de zusterchromatiden uit elkaar getrokken en heeft elke dochtercel weer 78 chromosomen, het aantal is dus even bij de mitose.

Bij de metafase I van meiose I gaan de homologe chromosomen tetraden vormen in het metafasevlak. Je krijgt dus 2 rijen van 39 chromosomen in het metafasevlak. Bij de daaropvolgende anafase I gebeurt er ook een verdeling naar de dochtercellen waardoor deze 39 chromosomen zullen bevatten, dit is oneven.

Bij de metafase II gaan de 39 chromosomen zich in het metafasevlak zetten op dezelfde manier als bij de mitose. In de anafase II die daarna volgt, gebeurt er ook een verdeling en daarbij verkrijg je dochtercellen die ook 39 chromosomen gaan bevatten, dit is oneven.

Het antwoord is daarom C.

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [biologie] 8.07.'15 (mitose en meiose)

Valerion schreef: zo 24 jan 2021, 12:17

Bij de metafase I van meiose I gaan de homologe chromosomen tetraden vormen in het metafasevlak. Je krijgt dus 2 rijen van 39 chromosomen in het metafasevlak.
Er gebeurt vooraf toch een replicatie? Dan moet het 2 rijen van 78 chromosomen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [biologie] 8.07.'15 (mitose en meiose)

Je start met een cel die in de kern 78 chromosomen bevat. (78 staafjes waarvan 39 van mama en 39 van papa)
In de S-fase vindt er verdubbeling plaats. 78 staafjes worden 78 X-vormige chromosomen, weer 39 van mama en 39 van papa.

In meiose 1 gaan de homologe chromosomen paren vormen ter vorming van een tetrade. (Je hebt 78 X-vormige chromosomen die zich in paartjes gaan leggen) Dus je krijgt 2 rijen van 39 chromosomen in het metafasevlak oftewel 1 rij van 39 paar homologe chromosomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [biologie] 8.07.'15 (mitose en meiose)

Valerion schreef: zo 24 jan 2021, 14:33 Je start met een cel die in de kern 78 chromosomen bevat. (78 staafjes waarvan 39 van mama en 39 van papa)
In de S-fase vindt er verdubbeling plaats. 78 staafjes worden 78 X-vormige chromosomen, weer 39 van mama en 39 van papa.
Ik snap dit niet: u zegt "In de S-fase vindt er verdubbeling plaats. 78 staafjes worden 78 x vormige chromosomen. Moet dit niet 156 X vormige chromosomen zijn? Je start met 78 chromosomen, dan moet je na vedubbeling er toch 156 hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [biologie] 8.07.'15 (mitose en meiose)

oké ik denk het te snappen
meiose I : ik heb 78 staafjes => replicatie => 78 chromosomen (=dubbele staafje) => elke dochtercel krijgt 39 chromosomen.
Nu zit ik in meiose II : de 39 chromosomen splitsen in chromatiden, dus ook 39 per dochtercel

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [biologie] 8.07.'15 (mitose en meiose)

workinghard schreef: zo 24 jan 2021, 15:52 oké ik denk het te snappen
meiose I : ik heb 78 staafjes => replicatie => 78 chromosomen (=dubbele staafje) => elke dochtercel krijgt 39 chromosomen.
Nu zit ik in meiose II : de 39 chromosomen splitsen in chromatiden, dus ook 39 per dochtercel
Ja

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [biologie] 8.07.'15 (mitose en meiose)

er staat in opgave wel dat honden 78 chromosomen hebben. Je kan enkel een chromosoom hebben NA een replicatie correct? Dus zoals het staat gegeven is de replicatie al gebeurd voor de mitose.

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [biologie] 8.07.'15 (mitose en meiose)

Voor een mitosedeling/meiose 1 is er altijd een replicatie voorafgaand.


Voor de replicatie heeft een hondencel een celkern met daarin 78 chromosomen (staafjes) Na replicatie is elk staafje verdubbeld maar de kopij zit vast aan het orgineel ter hoogte van het centromeer. 78 chromosomen (staafjes) zijn nu 78 chromosomen (X-vorm)

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [biologie] 8.07.'15 (mitose en meiose)

Valerion schreef: zo 24 jan 2021, 17:21 Voor een mitosedeling/meiose 1 is er altijd een replicatie voorafgaand.


Voor de replicatie heeft een hondencel een celkern met daarin 78 chromosomen (staafjes) Na replicatie is elk staafje verdubbeld maar de kopij zit vast aan het orgineel ter hoogte van het centromeer. 78 chromosomen (staafjes) zijn nu 78 chromosomen (X-vorm)
aaah, nu is alles logisch. Danku danku danku

Reageer