[biologie] 7.08.97 (mitose en meiose)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 485

[biologie] 7.08.97 (mitose en meiose)

Waarom is figuur 1 fout?
Mijn redenering:
In figuur 1 zien we 8 chromosomen, dit is in de meiose 1. Voorafgaand aan meiose wordt het DNA gerepliceerd, dus origineel had men 4 chromosomen. 2 van de moeder, 2 van de vader, nu hebben we dus na de replicatie 4 chromosomen van de moeder en 4 van de vader.
Bijlagen
7.08.97.PNG

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [biologie] 7.08.97 (mitose en meiose)

Het antwoord is D omdat:

Je redernering klopt niet helemaal. In figuur 1 zie je inderdaad 8 chromosomen in de meiose 1 maar dit betekent dat vooraf niet 4 chromosomen had maar 8.( 4 van de vader en 4 van de moeder).

______

Als je meiose die in figuur 1 plaatsvindt zou afmaken dan krijg je vier gameten die elke 4 chromosomen bevatten. Omdat haploïde cellen n chromosomen bevatten moet n = 4 en is 2n = 8. Daarom klopt figuur 1 dus niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 485

Re: [biologie] 7.08.97 (mitose en meiose)

Valerion schreef: zo 24 jan 2021, 12:30 Het antwoord is D omdat:

Je redernering klopt niet helemaal. In figuur 1 zie je inderdaad 8 chromosomen in de meiose 1 maar dit betekent dat vooraf niet 4 chromosomen had maar 8.( 4 van de vader en 4 van de moeder).

______

Als je meiose die in figuur 1 plaatsvindt zou afmaken dan krijg je vier gameten die elke 4 chromosomen bevatten. Omdat haploïde cellen n chromosomen bevatten moet n = 4 en is 2n = 8. Daarom klopt figuur 1 dus niet.
Ik snap wat u bedoelt. Na meiose krijg ik vier dochtercellen met elk n=4 en dat klopt inderdaad niet. Maar volgens theorie vindt een replicatie van DNA plaats vóór de meiose. Is dit dan fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [biologie] 7.08.97 (mitose en meiose)

Er vindt een replicatie voor de start van meiose 1. Het organisme wordt 4n want het erfelijk materiaal wordt verdubbeld. Ik zal een voorbeeld met cijfers doen.

Stel je hebt een organisme die 2n = 4 is. ( Een celkern met daarin in 4 staafjes, elk staafje is een chromosoom. Twee van mama en twee van papa) In de S-fase van de celcyclus wordt het materiaal verdubbeld wordt de cel even 4n is. Dat houdt in dat je nu 4 chromosomen hebt ( Elk staafje wordt verdubbeld en het orgineel en zijn kopij zitten aan elkaar vast t.h.v. het centromeer. Je hebt dus 4 X-vormige chromosomen zeg maar, twee van mama en twee van papa.)

Homologe paren vormen een tetrade en leggen zich in het metafase en van daaruit volgens de rest van deling.

Reageer