[scheikunde] redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 333

[scheikunde] redoxreacties

Dag allemaal
Kan iemand uitleggen waarom die 2HNO3 niet in mijn stoffenvergelijking moet staan en waar dat die naartoe gaat want ik snap dit niet zo goed.

Alvast bedankt!
93ca40e6-48a0-420c-9548-469a2123af96.jpg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] redoxreacties

De stoffenvergelijking is correct. De vergelijking daarboven niet.
Je hebt niet 8HNO3 en ook nog eens 2HNO3 samen dus 10 HNO3 nodig maar in totaal acht.
Van die acht HNO3 worden 8H+ en 2NO3- gebruikt voor de redoxreactie en de 6 NO3- die overblijven worden gebruikt om koper(II)nitraat te vormen.

Berichten: 333

Re: [scheikunde] redoxreacties

Margriet schreef: di 26 jan 2021, 16:26 De stoffenvergelijking is correct. De vergelijking daarboven niet.
Je hebt niet 8HNO3 en ook nog eens 2HNO3 samen dus 10 HNO3 nodig maar in totaal acht.
Van die acht HNO3 worden 8H+ en 2NO3- gebruikt voor de redoxreactie en de 6 NO3- die overblijven worden gebruikt om koper(II)nitraat te vormen.
maar hoe kan ik weten dat ik in totaal maar 8HNO3 nodig heb en niet 10? Is hier soms een regel voor of?

Berichten: 333

Re: [scheikunde] redoxreacties

wetenschapperinspe schreef: di 26 jan 2021, 19:20
Margriet schreef: di 26 jan 2021, 16:26 De stoffenvergelijking is correct. De vergelijking daarboven niet.
Je hebt niet 8HNO3 en ook nog eens 2HNO3 samen dus 10 HNO3 nodig maar in totaal acht.
Van die acht HNO3 worden 8H+ en 2NO3- gebruikt voor de redoxreactie en de 6 NO3- die overblijven worden gebruikt om koper(II)nitraat te vormen.
maar hoe kan ik weten dat ik in totaal maar 8HNO3 nodig heb en niet 10? Is hier soms een regel voor of?
edit: omdat ik er maar 8 nodig heb ( omdat ik 8H+ heb) moet ik 8-2 doen waardoor ik uitkom op 6NO3- en zo kan ik weten dat de resterende 6NO3- gebruikt wordt om koper(II)nitraat te vormen. Is dit een juiste redenering of begrijp ik het nog steeds verkeerd?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] redoxreacties

Ja, dit is een juiste redenering en fijn dat je er zelf achter bent gekomen.

Reageer