[natuurkunde] vraag 10 fysica olympiade 2021

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] vraag 10 fysica olympiade 2021

Ik denk dat de topic starter goed "geholpen" met de discussie over deze huiswerk opgave.
  • Misschien ook nog enige QM, QED invloeden aandragen om volledig te zijn? ;)
  • Volgens mij hangt de gloeidraad ook nog een beetje door invloed zwaartekracht. Kan ook iets verschillen over de aardbol :)
  • Staan de lampen dichtopeen? Dan is het warmte convective patroon ook iets anders en heeft invoed op vermogen. :o
  • .....
Kom op zeg: het is een huiswerkopgave. De discussie lijkt net als vroeger. Dan had je leerlingen die de vraag fout hadden: die leerlingen gingen dan naar de leraar allerhande excuses aandragen. Ja maarrrrr................

Berichten: 3.933

Re: [natuurkunde] vraag 10 fysica olympiade 2021

OOOVincentOOO schreef: ma 01 feb 2021, 10:04 Kom op zeg: het is een huiswerkopgave. De discussie lijkt net als vroeger. Dan had je leerlingen die de vraag fout hadden: die leerlingen gingen dan naar de leraar allerhande excuses aandragen. Ja maarrrrr................
Ik zie eigenlijk niet zozeer waarom we niet iets verder kunnen gaan dan strikt nodig om meer inzicht in de achtergronden te krijgen. Misschien wel goed om dat dan af te splitsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] vraag 10 fysica olympiade 2021

Er zijn altijd tweede orde effecten te noemen. Er bestaan altijd effecten waar je niet van gehoord hebt.

Het is didactisch onzin ieder effect en uitzondering te bescrhrijven. Op die manier leer je niets en is verwarrend. Eerst de basis dan de rest.

Je kunt wel een leergierige student enige hints aandragen voor verdere zelfstudie. Indien erom gevraagd word.

Volgens mij heeft TS heeft al uitdagingen genoeg in de basiskennis.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.593

Re: [natuurkunde] vraag 10 fysica olympiade 2021

geachte oooVincentooo
Ik geef je vokomen gelijk.
Deze opgave is bedoeld als niet al te moeilijke opgave, en de oplossing dient dan ook duidelijk en met de basiskennis die de topicstarter heeft opgelost te worden>
( met andere woorden: niet moeilijker maken dan de bedoeling is.

Berichten: 3.933

Re: [natuurkunde] vraag 10 fysica olympiade 2021

aadkr schreef: ma 01 feb 2021, 14:20 Deze opgave is bedoeld als niet al te moeilijke opgave, en de oplossing dient dan ook duidelijk en met de basiskennis die de topicstarter heeft opgelost te worden>
Wat is dan de basiskennis?
een gloeilamp met een a) constante weerstand of een b) temperatuurafhankelijke weerstand? En als b wat moet je dan weten op zijn minst?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.593

Re: [natuurkunde] vraag 10 fysica olympiade 2021

uit het vraagstuk blijkt dat je de 4 gloeilampen (schakelaar staat open) alle 4 dezelfde waarde van de ohmse weerstand hebben.
of er nu een gelijkstroom van 2 A door de 4 lampen vloeit of voor mijn part 200 A , je moet ( gezien het vraagstuk) ervan uit gaan dat de ohmse weerstand van die 4 gloeilampen gelijk blijft.
U zit moeilijk te doen.
U gaat ervan uit dat de gloeidraad van de gloeilampen van Wolfraam is gemaakt, wat betekend dat als de temperatuur van de gloeidraad in temperatuur stijgt, dat dan de ohmse weerstand van de gloeidraad groter wordt.
Je moet er in dit vraagstuk van uit gaan dat de ohmse weerstand van de 4 gloeilampen (als de schakelaar open staat) constant is ( dus niet temperatuursafhankelijk)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.985

Re: [natuurkunde] vraag 10 fysica olympiade 2021

Opmerking moderator

Hierover is onderhand wel genoeg gezegd. De vraag van TS is al lang geleden afdoende beantwoord.

Topic is gesloten

Gesloten