[biologie] Biologie vraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[biologie] Biologie vraag

Hoe lichter de huid is, hoe groter de kans op het ontstaan van huidkanker. De kans op het krijgen van huidkanker is echter geen verklaring voor de verandering van een lichte naar een donkere huid.

Leg uit waarom niet.

Evolutie ontstaat door mutaties en recombinatie van genen die van ouders aan kinderen worden doorgegeven. Bij huidkanker is sprake van een mutatie van het DNA in lichaamscellen en niet van geslachtscellen. Daarnaast ontstaat huidkanker meestal pas nadat mensen zich hebben voortgeplant.

Ik snap deze vraag en antwoord niet. Kan iemand het opeen makkelijke manier uitleggen?
Alvast hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.896

Re: [biologie] Biologie vraag

2003 schreef: ma 22 feb 2021, 19:13 Leg uit waarom niet.

Evolutie ontstaat door mutaties en recombinatie van genen die van ouders aan kinderen worden doorgegeven. Bij huidkanker is sprake van een mutatie van het DNA in lichaamscellen en niet van geslachtscellen. Daarnaast ontstaat huidkanker meestal pas nadat mensen zich hebben voortgeplant.
Van wie is dit antwoord afkomstig? Er lijkt me nog wel wat op af te dingen.

Berichten: 6

Re: [biologie] Biologie vraag

Van het antwoordenboekje, wil je het uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: [biologie] Biologie vraag

Dat wordt moeilijk omdat ik het net als Xilvo niet zo'n goede verklaring vind.

Ik denk (maar ben er niet zeker van) dat ze bedoelen dat huidkanker vroeger (10.000jaar geleden) nauwelijks voorkwam omdat men toen meestal al was overleden voordat het het kon optreden. In dat geval treed er nauwelijks een natuurlijke selectie op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.896

Re: [biologie] Biologie vraag

Het tweede deel is vrij logisch.
Evolutie heeft te maken met wat de grootste kans op overleven en voortplanten geeft.

Een variant van dier (mens is ook een dier) die grotere kans heeft om vroegtijdig dood te gaan, bijvoorbeeld omdat hij minder snel dan anderen van roofdieren weg kan lopen of door uiterlijk meer opvalt (slechte schutkleur) bij roofdieren, zal gemiddeld minder nakomelingen krijgen omdat de kans bestaat dat hij niet oud genoeg wordt om nakomelingen te krijgen.

Is het een variant die iets heeft waardoor hij wel wat eerder sterft dan anderen maar wel zo oud wordt dat hij zich heeft kunnen voortplanten en de jongen groot heeft kunnen brengen, dan maakt dat niet uit.

Als maar één van jouw vele (over, over...)grootvaders en -moeders niet ouder dan 10 jaar was geworden, dan bestond je nu niet.
Als ieder van jouw voorouders die meer dan 75 jaar oud werd slechts 55 jaar oud was geworden, dan was jij er hoogstwaarschijnlijk nog steeds.

Het eerste deel begrijp ik niet. Bij huidkanker is er schade aan het DNA in huidcellen, daar kun je aan dood gaan. Die DNA-schade wordt niet doorgegeven aan het nageslacht. Dat klopt.
Maar als je opgegeten wordt door een tijger, dan ga je ook dood. Er ontstaat geen DNA-schade, er wordt evenmin DNA-schade doorgeven aan het nageslacht.
Maar wat die kans om opgegeten bepaalt (snel of niet snel kunnen rennen, bijvoorbeeld) heeft wel degelijk invloed op de evolutie van de soort.

Reageer