[scheikunde] redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 333

[scheikunde] redoxreacties

dag iedereen
kan er iemand wat helpen met de stoffenvergelijking ik zit namelijk een beetje vast. ik had eerst gedacht dat het dit zou zijn ( zie bijlage 2), maar dat kan niet want dan klopt mijn atoombalans niet en dan heb ik een chloorion over.
alvast bedankt voor de hulp
IMG_2473.JPG
IMG_2474.JPG

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: [scheikunde] redoxreacties

Een RedOx reactie bestaat uit de som van twee halfreacties.

Elke halfreactie moet in balans zijn door links en rechts van de pijl zelfde aantal atomen van elk element te hebben, en ook som van ladingen moet links en rechts gelijk zijn.
Met die halfreacties gaat het al mis bij jou.

Dus begin nog eens met elk van beide halfreacties eerst correct uit te schrijven.

Berichten: 333

Re: [scheikunde] redoxreacties

Pinokkio schreef: di 23 feb 2021, 10:58 Een RedOx reactie bestaat uit de som van twee halfreacties.

Elke halfreactie moet in balans zijn door links en rechts van de pijl zelfde aantal atomen van elk element te hebben, en ook som van ladingen moet links en rechts gelijk zijn.
Met die halfreacties gaat het al mis bij jou.

Dus begin nog eens met elk van beide halfreacties eerst correct uit te schrijven.
mijn halfreacties zijn in het begin wel juist volgens mij, maar het gaat mis in de stoffenvergelijking en ik weet niet hoe ik daar aan moet beginnen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: [scheikunde] redoxreacties

Jouw halfreacties zijn niet juist.

Geen enkele is in balans wat betreft aantal atomen van de elementen en de ladingen links en rechts van de pijl.

Lees de theorie in je cursusboek nog eens terug.

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [scheikunde] redoxreacties

Per halfreactie moet je hetzelfde stappenplan volgen.

1°Atoom dat van oxidatiegetal verandert balanceren
2°Aantal elektronen opgenomen (reductie) of afgegeven(oxidatie) --> totaal aantal
3°Ladingsbalans maken met H+(zuur midden) of OH-(basisch midden)
4°Massabalans maken met H2O

Reageer