[scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 31

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Margriet schreef: do 25 feb 2021, 22:51
ezgiozturk schreef: do 25 feb 2021, 22:29 de half reactie van bromide naar broom. dat is geloof ik 2 Br- ---> Br2 + 2 e-
is dit goed?
Ja, dat is goed. Je ziet dat bromide een elektron af kan staan. Maar dat gaat niet vanzelf. Dit gaat alleen als er een deeltje is dat een of meer elektronen kan opnemen. Er zijn veel deeltjes die dat kunnen maar ik beperk me nu tot de halogenen.

Fluor, chloor , broom en jood kunnen elektronen opnemen. Het zijn oxidatoren.
Met fluor werk je niet op school, die laten we buiten beschouwing.

Weet je welke oxidator van de drie de sterkste is, dus die het hardst aan de elektronen trekt?
chloor is de sterkste oxidator tussen die drie.

wordt het dan dan ik bij de bromide chloor moet toevoegen dus die twee halfreacties bij elkaar een hele reactie maken:
2 Br- ---> Br2 + 2 e-
Cl2 + 2 e- ---> 2 Cl-

hele reactie: 2 Br- + Cl2 ---> Br2 + 2 Cl-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Inderdaad, helemaal goed.

Berichten: 31

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Margriet schreef: do 25 feb 2021, 23:05 Inderdaad, helemaal goed.
als ik dit ook wil elektrolyse net als het voorbeeld ontstaat er dan bij de ammoniumbromide bruinkleurig. en bij de calciumsulfaat wat gebeurt er daar?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Bij calciumsulfaat ontstaat waterstof- en zuurstofgas. Water wordt dan ontleed. Bij ammoniumbromide ontstaat er broom, ammoniak en waterstofgas. En een oplossing van broom in water is geel-bruin gekleurd.
Laatst gewijzigd door Margriet op do 25 feb 2021, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Berichten: 31

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Margriet schreef: do 25 feb 2021, 23:30 Bij calciumsulfaat ontstaat waterstof- en zuurstofgas. Water wordt dan ontleed. Bij ammoniumbromide broom, ammoniak en waterstofgas.

Kan je deze gas soorten zien?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Je ziet aan de elektroden belletjes opstijgen van zuurstofgas en van waterstofgas. Deze gassen zijn kleurloos en reukloos. Ammoniak blijft in oplossing.

Berichten: 31

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Margriet schreef: do 25 feb 2021, 23:40 Je ziet aan de elektroden belletjes opstijgen van zuurstofgas en van waterstofgas. Deze gassen zijn kleurloos en reukloos. Ammoniak blijft in oplossing.
Oke heel erg bedanktt!!! ik zou er anders heel moeilijk uitkomen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Graag gedaan.

Reageer