[scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 31

[scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Hallo allemaal,

Ik zit in 5havo moet voor scheikunde zouten aantonen. Ik heb in een reageerbuis de stoffen Calciumsulfaat of ammoniumbromide gekregen. ik moet aantonen welke stof in de reageerbuis zit. ik heb een stappenplan gekregen over hoe ik dit moet aanpakken.

stappenplan
1. directe waarnemingen
2. zuur-base reactie
3. neerslagreacties
4. redoxreacties

dit weet ik tot nu toe:
calciumsulfaat en matig oplosbaar in water en ammoniumbromide is goed oplosbaar in Water. Ik las op internet dat als je calciumsulfaat oplost met water dat het warm wordt maar hier heb ik zelf nooit iets van gehoord, weet iemand hier wat over?

ik weer dat je ammoniumbromide kan aantonen met een zuurbase reactie. ammonium is een is een zuur, dit kunnen we aantonen met een indicator of een ph-papier. wanner we natronloog toevoegen aan de oplossingen een beetje verwarmen ontstaat er water en ammoniak. en dit kan je sterk ruiken

ik loop vast op het gedeelte dat ik niet weet hoe de oplossing van calciumsulfaat eruit zit, omdat ik niet op school ben en geen docent heb op dit moment weet ik niet hoe ik verder kan gaan.

Ik begrijp ook het gedeelte van redoxreactie niet. ik begrijp niet hoe je iets kan aantonen met een redoxreactie?

Zou iemand mij kunnen helpen, alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Je zou een beetje calciumsulfaat in water kunnen mengen en dan met een thermometer de temp. meten, en dan weer wat CaSO4 toevoegen en weer de temperatuur meten.

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Knightattack schreef: wo 24 feb 2021, 09:24 Je zou een beetje calciumsulfaat in water kunnen mengen en dan met een thermometer de temp. meten, en dan weer wat CaSO4 toevoegen en weer de temperatuur meten.
Dat zou ik precies niet doen. Je wilt CaSO4 net aantonen, dan ga je toch niet zelf CaSO4 toevoegen.

__________
Probeer altijd eerst een onderscheid te maken door op te lossen in water. Dat kan hier volgens mij wel!
Wat weet je over de oplosbaarheid van calciumsulfaat en die van ammoniumbromide?

Er zullen nog wel andere manieren zijn om deze twee zouten te onderscheiden.
° Toevoegen van carbonaat oplossing
° ...

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

ezgiozturk schreef: di 23 feb 2021, 21:03 Ik las op internet dat als je calciumsulfaat oplost met water dat het warm wordt maar hier heb ik zelf nooit iets van gehoord, weet iemand hier wat over?
Pardon, ik reageerde hierop, mijn fout.

Berichten: 31

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Valerion schreef: wo 24 feb 2021, 09:36
Knightattack schreef: wo 24 feb 2021, 09:24 Je zou een beetje calciumsulfaat in water kunnen mengen en dan met een thermometer de temp. meten, en dan weer wat CaSO4 toevoegen en weer de temperatuur meten.
Dat zou ik precies niet doen. Je wilt CaSO4 net aantonen, dan ga je toch niet zelf CaSO4 toevoegen.

__________
Probeer altijd eerst een onderscheid te maken door op te lossen in water. Dat kan hier volgens mij wel!
Wat weet je over de oplosbaarheid van calciumsulfaat en die van ammoniumbromide?

Er zullen nog wel andere manieren zijn om deze twee zouten te onderscheiden.
° Toevoegen van carbonaat oplossing
° ...
Ik weet alleen niet hoe die oplossing eruit ziet. I.v.m. online les kan ik dit niet doen en ik heb op dit moment geen docente.
maar alsnog heel erg bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

ezgiozturk schreef: di 23 feb 2021, 21:03 ...
stappenplan
1. directe waarnemingen
2. zuur-base reactie
3. neerslagreacties
4. redoxreacties
...
Is het echt de bedoeling dat je bij elk koppel van twee zouten drie reacties gaat uitvoeren? Dat lijkt me toch niet altijd haalbaar. Of geeft de docent alleen mogelijkheden aan? Kijk daar nog eens naar. Maar dit verder terzijde.

Je beschreven methode met NaOH is bruikbaar.

Voor de neerslagreactie zie je andere bericht.

Wat de redoxreactie betreft zou ik kijken naar bromide, een reductor. Bromide behoort tot de halogeniden. Ik zou daarom eens in je boek kijken naar de halogenen en de halogeniden en de oxidator- en reductorsterkte daarvan. Kijk eens of je daar mee verder komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

ezgiozturk schreef: di 23 feb 2021, 21:03 dit weet ik tot nu toe:
calciumsulfaat en matig oplosbaar in water en ammoniumbromide is goed oplosbaar in Water. Ik las op internet dat als je calciumsulfaat oplost met water dat het warm wordt maar hier heb ik zelf nooit iets van gehoord, weet iemand hier wat over?
Als je een zout oplost in water wordt het bijna altijd iets warmer.

PS.
Calciumcarbonaat lost niet op in water dus er met een rietje voorzichtig in blazen dan moet het troebel worden.
Blaas je nog langer dan wordt het weer helder.

Berichten: 31

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Margriet schreef: do 25 feb 2021, 13:27
ezgiozturk schreef: di 23 feb 2021, 21:03 ...
stappenplan
1. directe waarnemingen
2. zuur-base reactie
3. neerslagreacties
4. redoxreacties
...
Is het echt de bedoeling dat je bij elk koppel van twee zouten drie reacties gaat uitvoeren? Dat lijkt me toch niet altijd haalbaar. Of geeft de docent alleen mogelijkheden aan? Kijk daar nog eens naar. Maar dit verder terzijde.

Je beschreven methode met NaOH is bruikbaar.

Voor de neerslagreactie zie je andere bericht.

Wat de redoxreactie betreft zou ik kijken naar bromide, een reductor. Bromide behoort tot de halogeniden. Ik zou daarom eens in je boek kijken naar de halogenen en de halogeniden en de oxidator- en reductorsterkte daarvan. Kijk eens of je daar mee verder komt.
meer mogelijk heden is volgens de docent het beste, natuurlijk zijn alle mogelijkheden bij sommige stoffen onmogelijk.
dankjewel, ik ga kijken naar de bromide.

gisteren kwam ik erachter dat calcium ook matig reageert met OH, denk je dat er een probleem kan ontstaan?

Berichten: 31

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

tempelier schreef: do 25 feb 2021, 15:14
ezgiozturk schreef: di 23 feb 2021, 21:03 dit weet ik tot nu toe:
calciumsulfaat en matig oplosbaar in water en ammoniumbromide is goed oplosbaar in Water. Ik las op internet dat als je calciumsulfaat oplost met water dat het warm wordt maar hier heb ik zelf nooit iets van gehoord, weet iemand hier wat over?
Als je een zout oplost in water wordt het bijna altijd iets warmer.

PS.
Calciumcarbonaat lost niet op in water dus er met een rietje voorzichtig in blazen dan moet het troebel worden.
Blaas je nog langer dan wordt het weer helder.
Goede manier, dankjewel ik ga het proberen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

ezgiozturk schreef: do 25 feb 2021, 15:41 gisteren kwam ik erachter dat calcium ook matig reageert met OH, denk je dat er een probleem kan ontstaan?
Je voegt NaOH toe om ammoniak waar te kunnen nemen. Als je daar in slaagt weet je dat je dan te maken hebt met het buisje met NH4Br.
Of er dan wel of niet Ca(OH)2 zou kunnen neerslaan in het andere buisje is verder niet relevant.

Berichten: 31

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Margriet schreef: do 25 feb 2021, 21:18
ezgiozturk schreef: do 25 feb 2021, 15:41 gisteren kwam ik erachter dat calcium ook matig reageert met OH, denk je dat er een probleem kan ontstaan?
Je voegt NaOH toe om ammoniak waar te kunnen nemen. Als je daar in slaagt weet je dat je dan te maken hebt met het buisje met NH4Br.
Of er dan wel of niet Ca(OH)2 zou kunnen neerslaan in het andere buisje is verder niet relevant.
maar de proef is dat er een stof in het buisje zit het is of calciumsulfaat of ammoniumbromide. het zijn dus niet twee aparte buisjes. Zou je me ook kunnen helpen met de redoxreactie want die begrijp ik totaal niet. ik heb wel een voorbeeld erbij gekregen van de docent die met andere stoffen dit voorbeeld gaf:
REAGEERBUIS bevat ammoniumchloride óf natrium jodide.
4. Redoxreacties.
Chloride is een zeer zwakke reductor, jodide is een sterkere reductor.
Voeg aan een oplossing van de stof wat chloorwater toe: chloride zal niet reageren, maar jodide zal tot jood reageren:
Cl2(aq) + 2 I- (aq)  I2(aq) + 2 Cl - (aq)

Het gevormde I2(aq) is zichtbaar bruin maar onomstotelijk aan te tonen met stijfselwater (zetmeeloplossing). Er ontstaat dan een donkerblauwe kleur.
Elektrolyse van een oplossing van de stof levert ook een duidelijk waarneembaar resultaat op. Bij ammoniumchloride ontstaan aan de + pool belletjes chloorgas:
2 Cl- (aq)  Cl2(aq) + 2 e -
Bij natriumjodide ontstaat er een bruinkleuring van jood:
2 I- (aq)  I2(aq) + 2 e - (ook weer aantoonbaar met zetmeeloplossing)


dit was een voorbeeld van de docente maar ik begrijp totaal niet wat hij doet. Kan iemand mij hier mee helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

ezgiozturk schreef: do 25 feb 2021, 21:25 ..maar de proef is dat er een stof in het buisje zit het is of calciumsulfaat of ammoniumbromide. het zijn dus niet twee aparte buisjes.
Dat maakt geen verschil. Je voegt NaOH toe en als je ammoniak kunt aantonen dan heb je NH4Br in het buisje, ontwijkt er geen ammoniak dan heb je CaSO4 in het buisje.
ezgiozturk schreef: do 25 feb 2021, 21:25 Zou je me ook kunnen helpen met de redoxreactie want die begrijp ik totaal niet. ik heb wel een voorbeeld erbij gekregen van de docent die met andere stoffen .....
Laten we ons beperken tot NH4Br. Als je het bromide zou kunnen omzetten naar broom dan wordt de oplossing geel-bruin. Je weet dan dat je te maken hebt met ammoniumbromide en niet met calciumsulfaat.

Begin daarom eens met de halfreactie van bromide naar broom. Lukt dat?

Berichten: 31

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Begin daarom eens met de halfreactie van bromide naar broom. Lukt dat?
[/quote]

ik wil je echt heel erg bedanken je helpt mij echt opweg!


de half reactie van bromide naar broom. dat is geloof ik 2 Br- ---> Br2 + 2 e-
is dit goed?

maar in de voorbeeld opgave voegt mijn docent chloorwater toe aan zijn oplossing maar ik begrijp niet de reden hiervoor?

Berichten: 31

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

Margriet schreef: do 25 feb 2021, 21:58
ezgiozturk schreef: do 25 feb 2021, 21:25 ..maar de proef is dat er een stof in het buisje zit het is of calciumsulfaat of ammoniumbromide. het zijn dus niet twee aparte buisjes.
Dat maakt geen verschil. Je voegt NaOH toe en als je ammoniak kunt aantonen dan heb je NH4Br in het buisje, ontwijkt er geen ammoniak dan heb je CaSO4 in het buisje.
ezgiozturk schreef: do 25 feb 2021, 21:25 Zou je me ook kunnen helpen met de redoxreactie want die begrijp ik totaal niet. ik heb wel een voorbeeld erbij gekregen van de docent die met andere stoffen .....
Laten we ons beperken tot NH4Br. Als je het bromide zou kunnen omzetten naar broom dan wordt de oplossing geel-bruin. Je weet dan dat je te maken hebt met ammoniumbromide en niet met calciumsulfaat.

Begin daarom eens met de halfreactie van bromide naar broom. Lukt dat?


k wil je echt heel erg bedanken je helpt mij echt opweg!


de half reactie van bromide naar broom. dat is geloof ik 2 Br- ---> Br2 + 2 e-
is dit goed?

maar in de voorbeeld opgave voegt mijn docent chloorwater toe aan zijn oplossing maar ik begrijp niet de reden hiervoor?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] zouten aantonen kwalitatieve analyse

ezgiozturk schreef: do 25 feb 2021, 22:29 de half reactie van bromide naar broom. dat is geloof ik 2 Br- ---> Br2 + 2 e-
is dit goed?
Ja, dat is goed. Je ziet dat bromide een elektron af kan staan. Maar dat gaat niet vanzelf. Dit gaat alleen als er een deeltje is dat een of meer elektronen kan opnemen. Er zijn veel deeltjes die dat kunnen maar ik beperk me nu tot de halogenen.

Fluor, chloor , broom en jood kunnen elektronen opnemen. Het zijn oxidatoren.
Met fluor werk je niet op school, die laten we buiten beschouwing.

Weet je welke oxidator van de drie de sterkste is, dus die het hardst aan de elektronen trekt?

Reageer