[scheikunde] calciumsulfaat aantonen met behulp van neerslagreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 31

[scheikunde] calciumsulfaat aantonen met behulp van neerslagreactie

hallo allemaal,

Ik kreeg als opdracht van mijn docent(havo 5) dat ik in een reageerbuis of de stof ammoniumbromide heb of de stof calciumsulfaat. de vraag is welke stof zit er in de reageerbuis?

zelf heb ik tot nu toe dit:
calciumsulfaat is matig oplosbaar in water dus de oplossing is al troebel
ammoniumbromide is goed oplosbaar in water dus de oplossing is helder

ik dacht er zelf aan om eerst zilvernitraat toe te voegen want zilver en bromide reageren tot een neerslag en er zal dan een lichtgele neerslag ontstaan.

ook heb ik eraan gedacht om natriumfosfor toe te voegen maar daarna kwam ik tot de conclusie dat ik daar niks aan heb. omdat dan de fosfor zou reageren met de calcium maar calcium slaat al neer met sulfaat.

ben ik goed opweg?

Berichten: 31

Re: calciumsulfaat aantonen met behulp van neerslagreactie

ik zie nu in mijn pinas dat zilver ook reageert met sulfaat. Zal dit dan wel werken eigenlijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: calciumsulfaat aantonen met behulp van neerslagreactie

Je moet gewoon een stof zoeken die bij de 1 oplost en bij de andere neerslaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: calciumsulfaat aantonen met behulp van neerslagreactie

Nee, dat lijkt me niet. Beide geven met Ag+ een lichtgeel neerslag.
Wat wel kan is wat water toevoegen aan de vaste stof. Bij caliumsulfaat (gips) wordt dan onder warmte-afgifte kristalwater opgenomen waarna een vaste, harde substantie ontstaat. Het je vast wel bekende gips.
Kijk hiervoor ook eens in je boek bij kristalwater en/of op internet bij experimenteren/werken met gips.

Berichten: 31

Re: calciumsulfaat aantonen met behulp van neerslagreactie

Knightattack schreef: do 25 feb 2021, 13:03 Je moet gewoon een stof zoeken die bij de 1 oplost en bij de andere neerslaat.
Ja maar calciumsulfaat is zelf al matig oplosbaar in water

Berichten: 31

Re: calciumsulfaat aantonen met behulp van neerslagreactie

Margriet schreef: do 25 feb 2021, 13:05 Nee, dat lijkt me niet. Beide geven met Ag+ een lichtgeel neerslag.
Wat wel kan is wat water toevoegen aan de vaste stof. Bij caliumsulfaat (gips) wordt dan onder warmte-afgifte kristalwater opgenomen waarna een vaste, harde substantie ontstaat. Het je vast wel bekende gips.
Kijk hiervoor ook eens in je boek bij kristalwater en/of op internet bij experimenteren/werken met gips.
O, ik wist niet dat zilversulfaat ook een gele kleur gaf. Heb het zeker niet gezien in mijn pinas. ik ga een andere manier proberen dank u well!

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: calciumsulfaat aantonen met behulp van neerslagreactie

ezgiozturk schreef: do 25 feb 2021, 15:44
Knightattack schreef: do 25 feb 2021, 13:03 Je moet gewoon een stof zoeken die bij de 1 oplost en bij de andere neerslaat.
Ja maar calciumsulfaat is zelf al matig oplosbaar in water
Als je fluoride toevoegt krijg je bij Calciumsulfaat een neerslagreactie en bij Ammoniumbromide niet.

Reageer