[natuurkunde] formule elektriciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 68

[natuurkunde] formule elektriciteit

Hallo

Ik vroeg me af of de formule "E=b×l×v/R" wel bestaat of niet, want ik heb een vraagstuk over "elektromagnetische inductie door beweging" waarbij ik de opgewekte spanning bij een rechte geleider moet zoeken ofwel de "E" en waarbij de B(fluxdichtheid)= 0,75 Wb/m² is, de v(snelheid)= 10 m/s, de l (werkzame lengte)= 0,5 m en de weerstand 10 ohm is. Wat ik wel al weet is dat de formule E=b×l×v bestaat maar omdat er ook een ohm is vroeg ik me dan ook af of ik de formule "E=b×l×v/R" bestaat en dat ik die zo moet gebruiken of niet. Help me aub!

JKB
ps: als de formule fout is kan iemand dan aub zeggen of ja helpen hoe dat dan juist moet zijn aub?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: [natuurkunde] formule elektriciteit

Je zegt E=B.L.v
de vector E is normaal gesproken de vector van de elektrische Veldsterkte en heeft als eenheid N/C of ook wel Volt per meter
De eenheid van E zou dan zijn V.s.m.m/s=V.m^2. Formule klopt niet!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: [natuurkunde] formule elektriciteit

img166.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: [natuurkunde] formule elektriciteit

In het Nederlands is het symbool voor spanning meestal U in plaats van E, zodat de inductiespanning die het bewegende staafje opwekt gelijk is aan Uind = B L v, en de spanning over de weerstand is Uw = I R.

Uind mag je hier gelijkstellen aan Uw.
Wat natuurlijk niet mag is v zomaar vervangen door v/R.

wiki

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: [natuurkunde] formule elektriciteit

Als de weerstand van de bewegende draad zèlf 10 Ω is, dan doet dat er niet toe. Er gaat geen stroom lopen.
Als de uiteinden van de draad op een stationaire weerstand wordt aangesloten, dan gaat er wel een stroom lopen.
I = U / Rtotaal, met Rtotaal de weerstand van de totale stroomkring.

Reageer