[natuurkunde] harmonische trilling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] harmonische trilling

hallo
Ik zit in mijn 6e jaar middelbaar en heb de opdracht gekregen om voor mijn eindwerk een onderzoek te doen naar de harmonische trilling van een snaar van een gitaar, maar ik weet niet goed hoe ik daar aan moet beginnen.
Hoe ik mijn werk kan indelen, welke thema's, tussenthema's, welk onderzoek kan ik doen en met welke apparatuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: [natuurkunde] harmonische trilling

Begin bij het begin.

Een snaar heeft twee ...... uiteinde.

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: [natuurkunde] harmonische trilling

DIt soort dingen begint met een goede bak koffie en een goede Browser (we gaan het niet voor je doen ;) )

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: [natuurkunde] harmonische trilling

Als je een spaanse gitaar koopt dan zitten daar 6 snaren op en als je van boven naar beneden telt dan is de tweede snaar van boven is de toon a (je slaat dan die tweede snaar los aan) en deze toon heeft een frequentie van 440 Hertz
Harmonische trillingen bekijk je het beste als een vertiekale harmonische trilling.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: [natuurkunde] harmonische trilling

De A-snaar van een gitaar, mits goed gestemd, trilt met een frequentie van 110 Hz.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: [natuurkunde] harmonische trilling

Beste Xilvo , je hebt volkomen gelijk . De spaanse gitaar heeft 6 snaren en de tweede snaar van boven los aangeslagen is de toon a en heeft een freqentie van 110 Hertz.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: [natuurkunde] harmonische trilling

Een stemvork heeft een toon a van 440 hertz.
De tweede snaar van een spaanse gitaar zit 2 oktaven lager en heeft een frequentie van 110 hertz.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] harmonische trilling

Wij kunnen eigenlijk alleen maar helpen met gerichte vragen.

Dus jouw eerste taak is nu literatuuronderzoek te gaan doen. En dat doe je best door te beginnen bij een algemene bron, bijvoorbeeld (de Engelse, zo vind je véééél meer informatie) wikipedia. Daar kom je allerlei sleutelwoorden tegen.
Vanuit die beginbron google je gericht verder (nog steeds in het Engels) om je informatie te verdiepen. Interessante stukken tekst en/of afbeeldingen copy-paste je naar een Worddocument, voorzien van bronvermelding. In veel van die bronnen vind je woorden of zinnen waarmee je verder zoekt, en zo google je dóór totdat je denkt dat je een compleet verhaal hebt. Dan ga je schuiven met je vondsten om ze in een logische volgorde te zetten, en vervolgens schrijf je je eigen verhaal aan de hand van dat bronnendocument. Daarbij stuit je vast en zeker nog op "gaten" in je verhaal, die je met verder zoeken vult.

Waarmee wij wel kunnen helpen is het vullen van zo'n gaatje of met uitleg rond dingen die je vond maar niet begrijpt.

Reageer