[scheikunde] wat is de PH waarde van kaliumhydroxide en koper(II) chloride

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

[scheikunde] wat is de PH waarde van kaliumhydroxide en koper(II) chloride

voor een practicum krijg ik een reageerbuis met kalium hydroxide of koper (II) chloride. de bedoeling is om op zoveel mogelijke manieren aan te tonen welke van de twee stoffen zich bevindt in de reageerbuis. Ik kwam op het idee om de PH te meten van de stof in de reageerbuis om zo te kunnen bepalen welke stof het is. Maar ik kon nergens op het internet zo 1 2 3 de PH waardes van kaliumhydroxide en koper (II) chloride vinden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [scheikunde] wat is de PH waarde van kaliumhydroxide en koper(II) chloride

Brian70 schreef: di 09 mar 2021, 11:13 Maar ik kon nergens op het internet zo 1 2 3 de PH waardes van kaliumhydroxide en koper (II) chloride vinden.
Die ga je ook nergens vinden.
Zuurgraad is namelijk een kwestie van concentratie.

maar verder zou jij van beide oplossingen wel een redelijke voorspelling moeten kunnen doen aangaande de keus zuur / neutraal / basisch.

probeer eens. Graag met een "want...." erbij.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] wat is de PH waarde van kaliumhydroxide en koper(II) chloride

kaliumhydroxide is een zuur want het heeft een bijtende werking en omdat het wordt gebruikt om de PH van producten te verhogen?

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [scheikunde] wat is de PH waarde van kaliumhydroxide en koper(II) chloride

Kaliumhydroxide is sterk basisch hoor!

Een hogere pH betekent meer basisch zijn, niet meer zuur zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [scheikunde] wat is de PH waarde van kaliumhydroxide en koper(II) chloride

Brian70 schreef: di 09 mar 2021, 18:44 kaliumhydroxide is een zuur
oplossingen met OH- zijn basen hè, want juist H+ ionen in oplossing noemen we zuur, en door OH- ionen toe te voegen reageren die H+ ionen weg tot H2O.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] wat is de PH waarde van kaliumhydroxide en koper(II) chloride

Mijn fout ik haalde alles even goed door elkaar. Na wat onderzoek te hebben gedaan denk ik dat ik een methode heb. Ik heb op wikipedia gelezen dat kaliumhydroxide oplossing sterke basische eigenschappen heeft. Ook heb ik gelezen dat koper (II) chloride een lewiszuur is. Nou weet ik niet of een lewiszuur ook echt zuur is maar als dat wel het geval is dan kan ik bij de oplossing die ik krijg lakmoes papier toevoegen. als de stof die ik voor me practicum krijg koper(II) chloride is dan zal de lakmoes papier rood kleuren door de lage PH waarde. Als de stoof die ik krijg kaliumhydroxide is dan heeft het een hoge PH waarde en dus zal de lakmoes papier blauw kleuren. Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [scheikunde] wat is de PH waarde van kaliumhydroxide en koper(II) chloride

Lijkt mij ok. Wel nog iets praktisch meegeven. In labo kan je rood lakmoespapier en blauwlakmoes papier tegenkomen.

Dus naar waarnemingen toe kan je krijgen:

Rood papier blijft rood in zuur milieu
Rood papier wordt blauw in basisch milieu

Blauw papier blijft blauw in basisch milieu
Blauw papier wordt rood in zuur milieu.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] wat is de PH waarde van kaliumhydroxide en koper(II) chloride

Isgoed bedankt voor de hulp :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] wat is de PH waarde van kaliumhydroxide en koper(II) chloride

al is universeel indicatorpapier handiger om te gebruiken. De kleurverdeling staat dan op de houder van het papier

Berichten: 22

Re: [scheikunde] wat is de PH waarde van kaliumhydroxide en koper(II) chloride

oké, goed om te weten ik zal dat ook noteren bij me werkplan bedankt!

Reageer