[scheikunde] Vraag over titratie uitkomst

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Vraag over titratie uitkomst

Hallo allemaal,
Voor scheikunde heb ik laatst een practicum gehad waarin ik aspirine heb gemaakt. We moesten onderzoek doen naar de zuiverheid, dit moest door een titratie. De titratie bestond uit het volgende; in de buret zat natronloog 0,1M, in mijn bekerglas zat 0,15 gram van mijn gemaakte aspirine gemengd met 20 mL ethanol en een paar druppels fenolrood voor de kleur. In de uitleg stond dat we de oplossing moesten titreren met 7,5 mL van de natronloog, maar ik heb 4x de titratie opnieuw gedaan en ik kwam 4x op het dubbele uit van wat er in de beschrijving stond. Mijn docent zei dat dit inderdaad zou kunnen kloppen omdat ik de vorige stappen allemaal goed heb gedaan. Kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat ik het dubbele heb moeten gebruiken?
Je zou mij hier enorm erg mee kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: Vraag over titratie uitkomst

Dit zou normaal niet kunnen denk ik.

Je hebt aspirine gesynthetiseerd en krijgt 0,15 g of 150 mg aspirine( dit is acetylsalicylzuur geloof ik) met zuiverheid x. Ik heb dit vlug nagerekend voor zowel 15 ml getitreerd volume als 7,5 ml getitreerd volume.

Als het 15 ml is dan komt dit neer op 270.3 mg aceylsalicylzuur. Dit spreekt zich toch tegen met die 150 mg die je gemaakt hebt?

Als het 7,5 ml is dan komt dit neer op 135.1 mg acetylsalicylzuur. De zuiverheidsgraad is dan 90.1%.


Ben je zeker de concentratie van de natriumhydroxide-oplossing 0,1 mol/l was? Werd deze oplossing gestandaardiseerd voor gebruik? Misschien was deze oplossing 0,05 mol/l waardoor het titratievolume een factor 2 stijgt.

Berichten: 4

Re: Vraag over titratie uitkomst

Onze docent heeft ons de oplossing gegeven, ik heb het potje zelf nog gecheckt en het was echt 0,1 M. Elke leerling in de klas heeft die dag dezelfde oplossing gebruikt. Ik vond het zelf ook al redelijk vaag omdat ik echt wel bijna het dubbele van de natriumhydroxide-oplossing heb gebruikt. Mag ik vragen hoe u de zuiverheidsgraad heeft berekent? Misschien is daar dan iets verkeerd gegaan maar dat lijkt me sterk.

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: Vraag over titratie uitkomst

Je had 0,15 g staal waarvan er x g effectief aspirine is. Uit de titratie kan je x berekenen.

Zuiverheidsgraad lijkt mij dan: (x g / 0,15 g )*100 = ...

Berichten: 4

Re: Vraag over titratie uitkomst

Bedankt voor je reactie. Ik heb nog na zitten denken en ik had bedacht dat er misschien iets uit de natronloog-oplossing is verdampt waardoor ik het dubbele heb moeten gebruiken. Dit lijkt me trouwens wel bijzonder omdat het gewoon op kamertemperatuur was. Verder zou ik het ook echt niet weten...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vraag over titratie uitkomst

TessaP schreef: wo 17 mar 2021, 21:27 Bedankt voor je reactie. Ik heb nog na zitten denken en ik had bedacht dat er misschien iets uit de natronloog-oplossing is verdampt waardoor ik het dubbele heb moeten gebruiken.
die loog verdampt niet. Dus al zou de helft van het oplosmiddel (water) verdampt zijn (wat een idiote hoeveelheid is) dan zou je juist de helft (in mL oplossing) nodig hebben gehad want dan zou de concentratie verdubbeld zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 264

Re: [scheikunde] Vraag over titratie uitkomst

Een vreemde situatie... Als jouw docent die oplossing nog heeft staan, dan zou hij/zij deze eens moeten standaardiseren met behulp van kaliumwaterstofftalaat als primaire standaard. Dan weet je in één keer wat de concentratie van NaOH hoogstwaarschijnlijk geweest is.

Praktisch houdt dat in:

1.Weeg ongeveer 204 mg kaliumwaterstofftalaat af in een bekertje
2.Breng dat kwantitatief over in een erlenmeyer
3.Voeg ongeveer 70 ml water toe
4.Vervolgens voeg je 3 druppels fenolftaleïne-indicator toe
5.In de buret doe je de NaOH oplossing
6.Tenslotte titreer je tot kleuromslag van kleurloos naar roze

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Vraag over titratie uitkomst

Ik zal het vragen en eventueel de proef opnieuw uitvoeren als dat mogelijk is. Bedankt voor je hulp.

Reageer